Zaufanie, zarówno do pracodawcy, jak i we własne możliwości, ma kluczowe znaczenie dla sukcesu pracowników. Pewność siebie może uchodzić za cechę binarną – jako coś, co albo się ma, albo nie. To na szczęście nieprawda, gdyż można ją budować (lub utraconą – odbudowywać) w miarę upływu czasu. A odpowiednie rozwiązania cyfrowe zastosowane w miejscu pracy potrafią być skutecznym narzędziem zwiększania pewności siebie członków zespołu.
Jak digitalizacja pomaga budować pewność siebie pracowników
Dlaczego pewność siebie pracowników jest taka ważna?
Pewni siebie pracownicy:
- nie boją się podejmować inicjatywy,
- podnoszą innych na duchu,
- tworzą pozytywną kulturę pracy,
- są świetnymi wzorami do naśladowania,
- są bardziej produktywni,
- przyczyniają się do pozytywnego postrzegania marki.
Co technologia ma z tym wspólnego?
Spowolnione procesy kadrowo-płacowe prowadzą do straty czasu, narastania frustracji i spadku pewności siebie członków zespołu. Pracownicy potrzebują możliwości szybkiego kontaktu ze współpracownikami i klientami. To samo dotyczy kluczowych informacji: natychmiastowy dostęp do nich jest podstawą w zarządzaniu obecnościami, wypłacaniu wynagrodzeń czy procesowaniu oświadczeń. Ale nie zawsze tak jest. Co jest temu winne? Złożone i niezrozumiałe interfejsy, zbyt wiele różnych systemów, skomplikowane wymagania narzucone przez system ubezpieczeń społecznych, monitorowanie i wdrażanie zmian legislacyjnych, itp.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której pracownik spędza 15 minut na wypełnianiu formularza, a następnie, po naciśnięciu przycisku „Wyślij” traci wszystkie dane z powodu banalnego błędu, który mogą naprawić tylko specjaliści IT. Takie doświadczenia sprawiają, że pracownicy przestają ufać rozwiązaniom cyfrowym i określają je jako „zawodne”. To z kolei może negatywnie wpływać na płynność wykonywanych zadań oraz jakość uzyskiwanych wyników, co przekłada się na obniżony poziom pewności siebie wśród członków zespołu.
Nadszedł czas, aby nadać tej historii pozytywny wymiar!
Sześć udogodnień technologicznych zwiększających pewność siebie pracowników
#1 Przejrzystość i otwartość
Pracownicy będą mieli większą pewność, że ich praca ma znaczenie, jeśli będziesz przejrzyście informować ich o swoich decyzjach, celach i wskaźnikach. Dodatkowym wsparciem jest także terminowa i konkretna informacja zwrotna. Pomaga im to rozwijać się i czuć pewniej ze swoim stylem pracy. Rozwiązania technologiczne, którym warto się przyjrzeć to m.in. platformy komunikacyjne, narzędzia do przekazywania informacji zwrotnych czy dzielenia się wiedzą.
#2 Bezpieczeństwo i prywatność
Odkąd w 2018 r. weszło w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), więcej pracowników ma pewność, że ich dane osobowe są bezpiecznie przechowywane i wykorzystywane w odpowiedzialny sposób. Jednak cyberataki i naruszenia danych pozostają stałym zagrożeniem. Jedynym sposobem na zapewnienie pracownikom komfortu jest priorytetowe potraktowanie bezpieczeństwa danych i prywatności w procesie digitalizacji, np. poprzez kontrole przed przetwarzaniem danych i naliczaniem płac, czy monitorowanie przepływu dokumentów.
#3 Wzmocnienie pozycji pracownika
Pewność siebie jest bezpośrednio związana ze zdolnością pracowników do osiągania sukcesów zawodowych i osobistych. Innymi słowy, rozwiązania technologiczne będą bardziej skuteczne, jeśli zostaną stworzone z myślą o użytkownikach końcowych. Należy o tym pamiętać przy podejmowaniu decyzji o wyborze rozwiązań technologicznych do nauki, rozwoju kariery, dobrego samopoczucia, elastycznej pracy itp. Komfort użytkowania pomoże pracownikom w osiągnięciu sukcesu!
#4 Wsparcie
„Jeśli potrzebujesz wsparcia, nie bój się poprosić kolegów” – każdy menedżer wypowiada te słowa. Czasami jednak w pobliżu nie ma współpracowników, pytanie wydaje się zbyt trywialne lub podejście do kogoś jest trudniejsze, niż się wydawało. Odpowiednie narzędzie może pomóc – szczególnie, gdy jest oparte na sztucznej inteligencji. Narzędzia mogą na przykład proponować kursy szkoleniowe, prowadzić pracowników przez projekt, udzielać odpowiedzi na standardowe pytania i wiele więcej.
#5 Personalizacja
Sprawdzonym sposobem na zwiększenie pewności siebie pracowników jest wdrożenie narzędzi, które oferują spersonalizowane rozwiązania. Wystarczy wyobrazić sobie rynek pracy oparty na sztucznej inteligencji, która działa jak osobisty doradca zawodowy. Niektóre narzędzia mogą również wspierać cele DEI (różnorodności, równości i integracji) poprzez wzmacnianie różnorodności i integracji w zespole.
#6 Słuchanie
Może zaufanie pracowników w ogóle nie wymaga odbudowywania? Może wszystko działa gładko? Albo i nie. Kto to wie? Twoi pracownicy. Wystarczy ich wysłuchać. Członkowie zespołu sami wskażą, czego potrzebują, aby być bardziej produktywnymi i zaangażowanymi. Od ankiet po platformy umożliwiające stały kontakt — dostępnych jest mnóstwo opcji pozwalających określić (zmieniające się) potrzeby i życzenia pracowników.