1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
futuristic blog post6

Jak sztuczna inteligencja wpływa na doświadczenia pracowników?

Czym jest generatywna sztuczna inteligencja?

Generatywna sztuczna inteligencja to podtyp sztucznej inteligencji (AI), który tworzy nowe treści, takie jak teksty, nagrania audio, filmy i obrazy. Natomiast tradycyjna sztuczna inteligencja również wykorzystuje uczenie maszynowe do analizy i interpretacji danych, ale nie tworzy nowych treści.

    Przeglądając LinkedIn lub Facebook nie sposób nie trafić na entuzjastyczną recenzję tego, co potrafi generatywna sztuczna inteligencja: napisać nienaganny esej na temat rewolucji francuskiej, udzielić zaskakująco przydatnych porad dotyczących relacji, stworzyć program treningowy. Przy użyciu odpowiedniej formuły niemal wszystko jest możliwe.

    Dzięki tak szerokiemu zestawowi umiejętności, zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji rozwijają się w różnych kierunkach, a świat HR nie jest od tego wyjątkiem. Ponieważ 6 na 10 europejskich firm inwestuje w cyfryzację HR, coraz więcej z nich przygląda się również sposobom, w jakie generatywna sztuczna inteligencja może poprawić cyfrowe doświadczenia pracowników, jednocześnie odciążając specjalistów HR.

    #1 Rekrutacja oparta na sztucznej inteligencji

    Dzięki dostępnym publicznie informacjom o historii zatrudnienia, posiadanych umiejętnościach, kompetencjach, studiach i osiągnięciach ludzi rozproszonych w Internecie, niektóre narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji mają mnóstwo materiału do znalezienia najlepszych kandydatów. Łączą kropki w odpowiedni wzór i nadają mu sens. Co więcej, nowe technologie HR oparte na sztucznej inteligencji można również wykorzystać do tworzenia ofert pracy. Analizując biografie pracowników, historie zatrudnienia, narzędzia dostępne w Twoim miejscu pracy i powiązane materiały, otrzymasz bardziej angażujące i atrakcyjne oferty zatrudnienia – takie, które dokładnie odzwierciedlają profil stanowiska, a także profil działalności Twojej firmy. 

    #2 Automatyczny wybór

    Jednym z bardziej czasochłonnych zadań dla rekruterów jest wstępna selekcja kandydatów i planowanie rozmów kwalifikacyjnych. Zadania te można już wykonywać za pomocą istniejących narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji lub oprogramowania do planowania, ale to nie koniec możliwości nowych technologii w służbie zarządzania talentami. Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mogą na przykład pisać trafne pytania na rozmowy kwalifikacyjne. W niedalekiej przyszłości będą również w stanie przeprowadzać wywiady lub testy na żywo i oceniać odpowiedzi. Przyspieszy to proces selekcji i da więcej czasu na poświęcenie osobistej uwagi najlepszym kandydatom do pracy. 

    #3 Skuteczny onboarding

    Po zatrudnieniu pracownika możesz użyć narzędzi takich jak ChatGPT, aby proaktywnie dostarczać nowym współpracownikom aktualne informacje i zasoby niezbędnej wiedzy. Generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie przeanalizować i zsyntetyzować miesiące pracy w ciągu kilku sekund, a następnie wykorzystać je do stworzenia niemal dowolnej treści, od 10 kluczowych wniosków dla konkretnego stanowiska i poziomu doświadczenia, aż po kompleksowe, ale spersonalizowane przewodniki dla początkujących. Rezultat: Twój onboarding może opierać się na rzeczowych i sprawdzonych informacjach, a nie na domysłach. Poza tym, chatboty oparte na sztucznej inteligencji mogą również odpowiadać na pytania i zapewniać wsparcie nowym pracownikom podczas ich adaptacji w Twojej organizacji.

    #4 Spersonalizowane nauczanie i rozwój zawodowy

    Generatywna sztuczna inteligencja może projektować wysoce dostosowane ścieżki kształcenia dla pracowników w oparciu o ich stanowiska, umiejętności, aspiracje, hobby, preferencje dotyczące uczenia się itp. W połączeniu z danymi dotyczącymi pełnionych ról i umiejętności, można inteligentnie dopasować wewnętrznych kandydatów do możliwości, których sami mogliby nie zidentyfikować. Zasadniczo narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji może powiedzieć: „Oto, gdzie jesteś teraz, ale dowiedz się, na podstawie analizy twoich mocnych stron, gdzie możesz być w przyszłości i jak się tam możesz dostać.” Nie trzeba dodawać, że ten rodzaj personalizacji w cyfrowym miejscu pracy prowadzi do zwiększenia zaangażowania i produktywności pracowników.

    #5 Jakościowe przeglądy wyników

    Mając dostęp do rocznych wyników pracy zatrudnionego, analizy jego spotkań i innych wyników, generatywne narzędzia korzystające ze sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT i Bard, mogą być świetną opcją w zestawieniu technologii HR. Mogą one z łatwością identyfikować tematy i powtarzające się wzorce, analizować nastroje pracowników w celu przewidywania możliwej rotacji, dostosowywać oczekiwania dotyczące niektórych ról, pomagać w wyznaczaniu nowych celów wydajnościowych i wiele więcej. W ten sposób menedżerowie mogą prowadzić wartościowe rozmowy podczas podsumowań okresowych i ostatecznie lepiej wzmacniać swoje zespoły. Z drugiej strony. pracownicy mogą korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji do pisania kompleksowych recenzji opartych na serii wypunktowań.

    Potencjalne trudności związane z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji w HR

    Pomimo swojego potencjału, generatywna sztuczna inteligencja nie jest odpowiedzią na wszystkie trudności, z którymi mierzy się branża HR. Należy pamiętać o różnych pułapkach:

    • Generatywna sztuczna inteligencja może analizować tylko istniejące zestawy danych, więc tendencyjność i błędy w danych mogą być zwielokrotnione.
    • Generatywna sztuczna inteligencja nie jest (jeszcze) w stanie w pełni zrozumieć i poprawnie zinterpretować ludzkiego języka.
    • Stanowi ona poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa danych, ponieważ dane HR są często wrażliwe i poufne, a żeby poddać je analizie, konieczne jest udostępnienie ich algorytmowi zamieszczonemu w sieci.
    • Brakuje jej kreatywności, pomysłowości i empatii ludzi, którzy potrafią podchodzić do wyzwań 
      w unikalny sposób.

    Reasumując, nowe rozwiązania technologiczne nadal wymagają odpowiedniego nadzoru przez człowieka. Zawsze pamiętaj, że technologia – oparta na sztucznej inteligencji lub nie – jest przede wszystkim narzędziem umożliwiającym specjalistom HR lepsze wspieranie innych pracowników. Chociaż może ona wyraźnie przejąć niektóre zadania pracowników, nigdy ich nie zastąpi.

    Nadchodzą zmiany

    Wielu ekspertów snuje hipotezy na temat wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na HR. Nadal jest to w dużej mierze kwestia oczekiwań i obserwacji, ale pierwsze wnioski wskazują, że przy prawidłowym użyciu i umiejętnym doborze danych może ona naprawdę pozytywnie zrewolucjonizować doświadczenia pracowników. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz potrafi wykonywać niesamowite zadania. Nasza rada: zachowaj otwarty umysł i uwzględnij generatywną sztuczną inteligencję do swojej transformacji cyfrowej HR, gdy wnosi ona wyraźną wartość dodaną.

      Szukasz idealnego partnera w zakresie HR?

      Odkryj właściwą cyfrową strategię HR dla Twojej firmy!

        Rozwiąż nasz quiz