Czy szczerość w miejscu pracy zatrzyma pracownika w firmie?
Każdy pracownik, niezależnie od sprawowanej funkcji, oczekuje od swojego pracodawcy szczerości oraz otwartości. Niezależnie czy dotyczy to zarządzania zespołem, projektami czy spraw dotyczących finansów. W bardzo konkurencyjnym środowisku pracy na znaczeniu zyskują szczególnie wartości reprezentowane przez firmy.
Transparentność i elastyczny czas pracy kluczem do sukcesu
W ostatnich latach sytuacja na rynku pracy jest dynamiczna – pandemia COVID-19, napływ ludności z Ukrainy, spowolnienie gospodarcze znacząco zmieniły sytuację pracowników. Według danych Eurostatu, Polska jest wiceliderem w Europie, jeśli chodzi o poziom stopy bezrobocia (2,8 proc.). Pod tym względem tylko pracodawcy w Czechach mają trudniejszą sytuację, gdzie poziom ten wynosi 2,4 proc. Niedobór pracowników jest bolączką dla wielu branż, uniemożliwiającą ich dalszy rozwój. Pozyskanie i zatrzymanie talentów w obliczu rosnących wynagrodzeń stanowi również coraz większe wyzwanie dla firm.
– W sytuacji niskiego poziomu stopy bezrobocia to pracownicy najczęściej dyktują warunki na rynku pracy. Z drugiej strony, rosnące koszty prowadzenia biznesu sprawiają, że pracodawcom coraz trudniej oferować konkurencyjne wynagrodzenia, przyciągające nowe talenty. Przedsiębiorcy stoją zatem przed bardzo trudnym zadaniem – jak optymalizując koszty, budować najlepszy zespół – mówi Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx. – W ostatnim czasie na znaczeniu zyskują jednak benefity uwalniające czas pracowników, jak elastyczne godziny pracy, 4-dniowy tydzień pracy czy dodatkowe dni wolne. Coraz ważniejsze są również wartości reprezentowane przez przedsiębiorstwa – transparentność płac, jasna ścieżka rozwoju oraz zrównoważony rozwój. Na tych wartościach pracodawcy powinni budować swoją przewagę na rynku pracy – dodaje.
Według Międzynarodowej Organizacji Pracy, szczerość jest jednym z elementów składowych wellbeingu, a dokładniej części związanej z relacjami. Dla młodego pokolenia na rynku pracy transparentność w komunikacji jest istotna, oczekują od przełożonych kompletnej szczerości – w rozmowach dotyczących ich zadań służbowych, a w szczególności wynagrodzeń.
– Między działem HR a pracownikami powinna być pełna otwartość. Nie ma złych pytań. Pracownik zawsze powinien uzyskać odpowiedź na nurtujące go tematy. W dużej mierze, to właśnie od działów HR zależy zadowolenie pracowników, dlatego niezwykle ważne jest, aby specjaliści kadrowo-płacowi mieli czas na budowanie przejrzystych regulaminów dot. pracy, a także odpowiadanie na bieżące wyzwania. W tym kontekście oraz niedoboru pracowników, w tym także HR-owych, na znaczeniu zyskuje outsourcing usług płacowych, który znacznie uwalnia potencjał zespołów HR – mówi Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx.
O tym, „jak znaleźć balans pomiędzy wysokimi oczekiwaniami płacowymi pracowników a ekonomicznymi możliwościami pracodawcy” mówiła podczas konferencji HR Challenge 2023 Paulina Zasempa HR Manager w SD Worx Poland.