Szukasz wskazówek?
Sukces zależy od umiejętności dostosowania interesów pracowników, firmy i działu HR.
Cyfrowe doświadczenie pracownika, inaczej DEX – digital employee experience – dotyczy sposobu, w jaki pracownicy wchodzą w interakcję z technologią w miejscu pracy i jak się z nią czują. Na to doświadczenie składają się wszystkie elementy – od jakości po użyteczność. Chociaż koncepcja jest już znana, połowa europejskich pracowników (48%) nadal twierdzi, że ich organizacja nie spełnia oczekiwań. Oto wskazówki, jak zrobić to lepiej.
#1 Zaangażuj pracowników
Pracownicy, którzy czują, że wnieśli swój wkład i zostali wysłuchani, chętniej przyjmą nowe technologie HR. Postaraj się więc aktywnie angażować ich od samego początku. Utwórz zróżnicowaną grupę pilotażową, aby przeanalizować możliwy wpływ aplikacji cyfrowej, korzyści, obawy, optymalizacje itp. i w miarę możliwości postępuj zgodnie z jej życzeniami. Grupa ta mogłaby również przetestować oprogramowanie.
Użyteczność można osiągnąć tylko wtedy, gdy pracownicy znajdują się w centrum uwagi, a pracodawca buduje doświadczenie patrząc z ich perspektywy. Tworzenie narzędzi dla pracowników i przez pracowników to najlepsza szansa na dostarczenie cyfrowych doświadczeń, które trafią w sedno.
#2 Spersonalizuj doświadczenie
Pracownicy zdalni i hybrydowi są zwykle mniej związani ze swoimi firmami i mniej osadzeni w ich kulturze. Aby przeciwdziałać temu trendowi, spersonalizowane cyfrowe środki kontaktu i doświadczenia stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. Obecnie istnieje wiele rozwiązań, począwszy od wyselekcjonowanych kanałów komunikacji wewnętrznej po rynki talentów oparte na sztucznej inteligencji.
Korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji w technologii HR może być prawdziwym przełomem w zaspokajaniu potrzeb i preferencji. Należy jednak pamiętać, aby priorytetowo traktować funkcje, które rzeczywiście pomagają pracownikom, a nie tylko ich zachwycają.
#3 Przejdź najpierw na urządzenia mobilne
Przyjazność urządzeń mobilnych jest kluczowym elementem optymalizacji dostępności cyfrowego miejsca pracy. Pracownicy, którzy nie mają dostępu do narzędzi mobilnych służących wykonywaniu pracy, czują, że posiadają o wiele mniej możliwości uzyskania dostępu do potrzebnych im informacji. Dotyczy to w szczególności pracowników zdalnych i pracowników pierwszej linii.
Jeśli naszym celem jest sprawienie, aby życie zawodowe było tak wspaniałe jak to prawdziwe, potrzebujemy zmienić nasze przekonanie nt. telefonów i tego, że nie mają racji bytu w pracy. Zamiast tego powinniśmy wykorzystać urządzenia mobilne jako cenny środek do wykonywania zadań, wysyłania zapytań, zarządzania przepływem informacji i wielu innych.
#4 Skoncentruj się na całym cyklu życia pracownika
Cyfrowe doświadczenie pracownika zaczyna się od pierwszego momentu, w którym wchodzi on w interakcję z pracodawcą i jest z nim przez całą drogę rozwoju, a nawet offboardingu. Nasza rada: wykorzystaj myślenie projektowe do zmapowania całej podróży pracownika, aby nie przegapić ważnych punktów styku.
Należy jednak unikać posiadania zbyt wielu różnych aplikacji i platform. Może to marnować czas, utrudniać produktywność i dostarczać słabe wrażenia. Zespół powinien być zaznajomiony z technologią HR pod względem użyteczności i interfejsów.
#1 Nie przytłaczaj ludzi
Wszyscy znamy aplikacje, w których trzeba klikać wiele przycisków, aby dostać się tam, gdzie chcemy. Co więcej, jesteśmy również proszeni o utworzenie dedykowanego konta i zapamiętanie silnego hasła... To może niestety powodować frustrację.
Dlatego lepiej wybrać narzędzia cyfrowe, które oferują jasny cel, są intuicyjnie zaprojektowane, zakładają mniejszą liczbę kliknięć i nie oferują niepotrzebnych funkcji. Zachowanie prostoty to dobra zasada podczas poznawania nowych narzędzi.
#2 Nie zapomnij o szkoleniu
Tak, rozwiązania cyfrowe stały się bardzo intuicyjne. Tak, większość z nas jest bardziej obeznana z technologią niż 10 lat temu. Nie, nie wszystko rozumiemy od razu. Bez odpowiedniego szkolenia od samego początku istnieje szansa, że pracownicy nie będą w stanie poruszać się po nowych aplikacjach i zniechęcą się.
Kilka pomysłów, które warto rozważyć w przypadku premium DEX: zapewnienie czasu na szkolenie, oferowanie różnych formatów szkoleń, ustalanie realistycznych terminów na dostosowanie nowego sposobu pracy, zachęcanie do szkolenia i odpowiednie działania następcze.
#3 Nie czekaj aż technologia załatwi sprawy za ciebie
Nie zakładaj, że skoro Ty jesteś zachwycony swoją strategią cyfrową, to wszyscy wokół Ciebie również będą. Wypunktuj możliwe problemy i pytania, a także sposoby reakcji. Oczywiście, w miarę postępów, zbieraj opinie pracowników. Dwukierunkowa komunikacja wewnętrzna ma kluczowe znaczenie dla tworzenia pozytywnych doświadczeń.
Pamiętaj, że informacje zwrotne w czasie rzeczywistym to najlepszy rodzaj informacji zwrotnych, ponieważ są one zazwyczaj bardziej szczere, trafne i umieszczone w kontekście. Współpracuj z zespołem IT, aby zintegrować proste pytania, które pojawiają się podczas korzystania z aplikacji.
#4 Unikaj cyfryzacji bez wyznaczenia kierunku
Aby Twoi pracownicy byli podekscytowani tym, co masz dla nich w zanadrzu, zdefiniuj jasną, zwięzłą wizję – obraz tego, jak będzie wyglądać przyszłość Twoich pracowników. Powinno to obejmować plan, który jest zgodny z aspiracjami zarówno firmy, jak i pracowników, wspierany tą samą kulturą i wartościami oraz powiązany z nimi.
Krok pierwszy: połącz wysiłki w zakresie cyfryzacji z celami biznesowymi. Czy wyznaczyłeś cele dla swoich narzędzi cyfrowych? Jeśli nie, to nie będziesz w stanie zmierzyć ich sukcesu i upewnić się, że poprawiają one cyfrowe doświadczenia pracowników.
Sukces zależy od umiejętności dostosowania interesów pracowników, firmy i działu HR.