1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
Trends

5 trendów HR, na które warto zwrócić uwagę w 2024 roku

W dynamicznie zmieniającym się świecie pracy, gdzie technologia i globalizacja kształtują nową rzeczywistość, działy HR muszą nie tylko dostosować się, ale także przewodzić zmianom. Od rosnącej roli sztucznej inteligencji i automatyzacji w rekrutacji oraz zarządzaniu talentami, po coraz większe znaczenie dobrostanu pracowników – krajobraz HR ewoluuje w szybkim tempie. 

Zapytaliśmy naszych ekspertów o to, jak będą zmieniały się trendy HR w 2024 roku. Poznaj top 5 ich rekomendacji.

    1. Zacieranie się granic ról zawodowych

    Trwający niedobór talentów na rynku sprawia, że role zawodowe wykraczają poza swoje tradycyjne granice. Wielu pracowników otrzymało szerszy zakres obowiązków. W niektórych przypadkach przejawia się to tym, że pracownicy, chcąc zwiększyć swoją produktywność i możliwości, wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji. Doprowadziło to do powstania tak zwanego „superpracownika”. Co więcej wzrosła liczba „przypadkowych menedżerów”, którzy bez odpowiedniego przeszkolenia muszą radzić sobie ze złożonymi problemami pracowników.

    Przyszedł czas na to, aby pracodawcy zaczęli korzystać z mapowania umiejętności, tak by dostrzec luki w kompetencjach pracowników i odkryć nowe talenty, które będą pielęgnować. Pracodawcy powinni również umożliwić pracownikom rozwijanie nowych umiejętności, na których skorzysta zarówno pracownik, jak i firma.

      2. Więcej sposobów na wspieranie dobrego samopoczucia

      Wielu pracowników zmaga się obecnie z trudną sytuacją finansową. Oczekują więc większej wartości od świadczeń pracowniczych. Zespoły HR powinny rozważyć wprowadzenie wsparcia finansowego, jednocześnie ponownie zweryfikować i ocenić czy istniejące świadczenia zapewniają odpowiedni poziom elastyczności. Może to być na przykład umożliwienie składania wniosków o urlop w ostatniej chwili, by pomóc pracownikom, którzy godzą pracę z opieką nad dziećmi lub innymi obowiązkami.

      Elastyczna praca jest nadal największym czynnikiem przyciągającym talenty do firm w całej Europie. Jeśli w 2024 roku chcesz wyróżnić się na tle innych pracodawców, zacznij dostosowywać świadczenia pracownicze tak, by pracownicy mogli ułożyć swój osobisty pakiet świadczeń zgodnie z unikalnymi preferencjami.

        3. Przeniesienie sztucznej inteligencji na wyższy poziom

        Sztuczna inteligencja pozostaje najczęściej poruszanym tematem, nie tylko w branży HR, ale w całym świecie biznesu. Teraz, gdy generatywna sztuczna inteligencja jest powszechnym narzędziem, a każdego dnia pojawiają się nowe rozwiązania SI, zespoły HR, liderzy biznesowi i pracownicy są przytłoczeni ogromem możliwości jej wykorzystania. W sytuacji, gdy sztuczna inteligencja może być wdrożona dosłownie wszędzie, trudno jest zdecydować na co przeznaczyć swój czas i uwagę.

        W 2024 roku zespoły HR zaczną integrować nowe narzędzia SI w sposób bardziej selektywny i strategiczny, starając się usprawnić operacje i wykonywać więcej pracy przy mniejszym wykorzystaniu technologii. Będziemy również świadkami optymalizacji doświadczeń pracowników poprzez staranne planowanie integracji nowej sztucznej inteligencji. Jednocześnie SI otworzy więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej w obszarach, w których potencjał automatyzacji jest wysoki, np. w listach płac.

          4. Uzyskanie harmonii między pracownikami a technologią

          Jak wykonać więcej pracy przy użyciu mniejszej liczby technologii? To główny temat dla zespołów HR w 2024 roku. Od lat menedżerowie HR zmagają się z różnymi aplikacjami i rozdrobnionymi narzędziami technologicznymi, co ma szerszy, negatywny wpływ na doświadczenia pracowników. Nasze badania pokazują, że czterech na dziesięciu pracowników w międzynarodowych firmach ma trudności z nadążaniem za aplikacjami cyfrowymi. Nic więc dziwnego, że rośnie tendencja do priorytetowego traktowania integracji i konsolidacji technologii HR.

          Aby mieć pewność, że redukcja technologii zakończy się sukcesem, najlepiej zacząć od audytu wszystkich istniejących aplikacji technologicznych HR, tak by znaleźć wszelkie obszary, które się pokrywają. Rosnąca liczba rozwiązań technologicznych HR jest zaprojektowana tak, aby integrować się ze sobą, zapewniając płynną obsługę pracowników. Zastanów się czy możesz zastąpić pakiet istniejących technologii tylko kilkoma dostawcami.

            5. Przyjęcie podejścia „systemowego HR”

            Czy słyszałeś o „systemowym HR”? Sformułowanie to pochodzi od guru zarządzania zasobami ludzkimi Josha Bersina, który wyjaśnia w jaki sposób rola HR zmieniła się od czasu, gdy po raz pierwszy wprowadzona została głównie w charakterze administracyjnym. Obecnie tak duży nacisk kładzie się na znaczenie przyciągania i zatrzymywania odpowiednich talentów, że zespoły HR są ściśle zaangażowane w niemal każdy aspekt działalności firmy. 

            Dla zespołów HR przyjęcie systemowego podejścia oznacza, że ścieżka pracownika będzie głównym celem planów na nadchodzący rok. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, w jaki sposób pracownicy wchodzą w interakcje z różnymi działami firmy - od momentu złożenia aplikacji aż do odejścia z pracy - oraz zastanowić się, jak współpracować z różnymi działami, aby zoptymalizować ich doświadczenia  w każdym punkcie styku.

              Potrzebujesz spersonalizowanych rekomendacji dotyczących adaptacji do nowych trendów HR?

                Skontaktuj się z nami