Udana cyfryzacja: Twój przewodnik w 8 krokach
Cyfryzacja od lat jest uważana za główne wyzwanie, z którym muszą się mierzyć zarówno małe firmy, jak i duże korporacje. Poniższy przewodnik pokazuje krok po kroku, jak zaplanować i wdrożyć konkretną strategię digitalizacji.
1. Znieść status quo
Sprawdź wszystkie aspekty swojej firmy - jak radzi sobie w zakresie cyfryzacji? Czy pracownicy mają wystarczające umiejętności? A co z infrastrukturą techniczną? Czy istnieją już procesy cyfrowe, czy nadal jesteś na samym początku planowania?
Zapytaj swój model biznesowy: gdzie Twoi klienci oczekują rozwiązań cyfrowych i jakie zmiany możesz wprowadzić, aby spełnić ich oczekiwania? Spojrzenie poza horyzont, w stronę konkurencji, również może dostarczyć cennych impulsów.
2. Wyznacz cele digitalizacji
W większości przypadków pełna digitalizacja każdego pojedynczego etapu pracy nie jest pożądana. Zamiast tego zdefiniuj te procesy operacyjne, które muszą zostać zdigitalizowane lub których cyfrowy projekt przynosi ogromne korzyści. Dla każdego celu sformułuj również oczekiwaną korzyść.
Możesz później wyprowadzić niezbędne indywidualne kroki z długoterminowych celów digitalizacji. Ważne: Im więcej weźmiesz od razu, tym większe ryzyko, że cały projekt się nie powiedzie.
3. Uzyskaj brakujące informacje
Na wiele pytań nie można odpowiedzieć od razu. Na przykład, ile szkoleń będą potrzebować pracownicy. Albo jak szczegółowo projektowana jest infrastruktura techniczna. Określ, jakich informacji potrzebujesz i zdobądź je.
W oparciu o te informacje stworzysz kompleksową koncepcję digitalizacji, którą później przepracujesz krok po kroku. Ma to więcej sensu niż duża liczba indywidualnie zaimplementowanych izolowanych rozwiązań, które później nie będą się dobrze ze sobą łączyć.
4. Zidentyfikuj potrzeby
Na tym etapie określasz, jakie warunki wstępne musisz jeszcze stworzyć, aby wprowadzić w życie swoją strategię digitalizacji. Dowiedz się, jak konkretnie możesz rozbudować swoją infrastrukturę IT i jakie środki musisz podjąć w zakresie ochrony i bezpieczeństwa danych. Sprawdź umiejętności cyfrowe swoich pracowników. Jeśli nadal istnieją luki, zaplanuj odpowiednie dalsze szkolenia na wczesnym etapie.
5. Ustal obowiązki
Chcesz na boku zrealizować projekt digitalizacji? To nie zadziała. Wyjaśnij wcześniej, kto jest odpowiedzialny za jakie kroki. W zależności od zakresu projektu, sensowne może być wyznaczenie Chief Digital Officer (CDO), który będzie kierował cyfryzacją firmy w sposób ukierunkowany i z pełną uwagą. Jeśli w firmie nie ma odpowiedniego know-how, zatrudnij specjalistę lub zatrudnij zewnętrznego konsultanta.
6. Ustal finansowania
Należy zarejestrować koszty planowanych działań. Oprócz sprzętu IT, należy również wziąć pod uwagę koszty zwiększonych wydatków na personel w początkowej fazie oraz wydatki poniesione na długoterminową eksploatację rozwiązania do cyfryzacji. Sprawdź opcje finansowania. Oprócz tradycyjnych opcji, takich jak pożyczki, możliwe są również pożyczki z banków rozwoju i rządowych programów finansowania. Zawsze ważne jest, aby z wyprzedzeniem wyjaśnić, czy finansowanie jest nadal dostępne, czy spełniasz wszystkie niezbędne wymagania dotyczące wniosku i jak pracochłonny jest proces składania wniosku.
7. Zaangażuj pracowników w proces
Dla pracowników wprowadzenie procesów cyfrowych oznacza odejście od tego, co wypróbowane i przetestowane. Aby uniknąć oporu i strachu, upewnij się, że komunikujesz się jasno. Zaangażuj swoją siłę roboczą na wczesnym etapie, na przykład poprzez regularne spotkania robocze lub m.in. B. gazeta pracownicza. Każdy pracownik powinien zrozumieć swoją istotną rolę na drodze do cyfryzacji.
8. Realizacja planu
Przygotuj swoich menedżerów na nadchodzące zmiany – mają trudne zadanie uwrażliwienia i zmotywowania pracowników. Zrób szorstki harmonogram. Daje to czas na niezbędne przygotowania. Zdefiniuj obowiązki, rozdziel zadania oczekujące i udokumentuj postęp prac.