Sztuczna inteligencja – szczególnie narzędzia oparte na uczeniu maszynowym, które automatyzują proces selekcji kandydatów, harmonogramowania rozmów kwalifikacyjnych oraz innych rutynowych zadań – staje się sprzymierzeńcem w codziennej pracy działów HR. Na czym polega wykorzystanie AI w rekrutacji?
To całkiem proste. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI) służą do rozwiązywania problemów występujących w procesie rekrutacji. W większości przypadków oznacza to automatyzację rutynowych zadań, co z kolei pozwala rekruterom skoncentrować się na obowiązkach, które nie są powtarzalne. Na przykład, gdy selekcji CV dokonuje algorytm, rekruterzy mają więcej czasu na opracowywanie bardziej zaawansowanych strategii i osobiste kontakty z wybranymi kandydatami, co ma wpływ na identyfikację talentów i analizę rynku.
Warto zdementować pogłoskę, że AI w rekrutacji oznacza automatyczne przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych przez bezduszne roboty, które mogą „odrzucać” kandydatów za każdym razem, gdy źle odpowiedzą na pytanie. W rzeczywistości narzędzia AI gromadzą i uporządkowują informacje, a następnie podejmują odpowiednie działania na podstawie tych danych lub pomagają zespołom HR i rekrutacyjnym w podejmowaniu trafnych decyzji.