Benefity pracownicze 2024
Jakie benefity pracownicze są trendem w 2024 roku? Z badania ICAN Research wynika, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. pracowników średnich i dużych firm, jest dofinansowanie wypoczynku. Aż 56 proc. osób jest zainteresowanych prywatną opieką medyczną. Na trzecim miejscu znalazły się bony towarowe i karty przedpłacone (49 proc.), a tuż za podium - prezenty rocznicowe (47 proc.). Możemy więc zauważyć, że już od lat prywatna opieka medyczna jest czymś, co wzbudza największe zainteresowanie pracowników.
Nieco inne jest podejście pracodawców. Z tego samego badania wynika, że tylko niecała połowa z nich (48 proc.) zamierza zaoferować zatrudnianym przez siebie osobom nowe benefity. Najczęściej wymienianymi korzyściami były:
- bogatsza oferta konsultacji psychologicznych (12 proc.),
- szkolenia językowe (10 proc.),
- prywatna opieka medyczna (9 proc.).
Z kolei w raporcie „Różnice pokoleń w podejściu do rozwoju 2024” przygotowanym przez SW Research, ankietowani jako najbardziej interesujący benefit wcale nie wskazali benefitu pozapłacowego. Aż 66,1 proc. badanych zadeklarowało, że najbardziej oczekiwanym przez nich dodatkiem jest premia. Dopiero na drugim miejscu znalazł się benefit pozapłacowy w postaci prywatnej opieki medycznej (30,4 proc.), zaś na trzecim miejscu - dofinansowanie szkoleń (20,8 proc.).
Warto również zwrócić uwagę na to, jak tą kwestię oceniają pracownicy na arenie międzynarodowej. Zgodnie z raportem „Global Benefits Report 2022” przygotowanym przez Remote, pracownicy rozpatrując oferty pracy zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia (63 proc.), możliwości rozwoju kariery (40 proc.), a także oferowane benefity pracownicze (38 proc.). Przy czym 60 proc. pracowników deklaruje, że wybrało daną firmę, z uwagi na to, że oferowała lepszy pakiet świadczeń, niż konkurencja. Prawie połowa (44 proc.) liderów firm twierdzi, że tracą międzynarodowych pracowników lub ich oferty są odrzucane przez międzynarodowych kandydatów, ponieważ oferowane korzyści pozapłacowe okazały się być niewystarczające w ich kraju. W Indiach potencjalni pracownicy zwracają uwagę na to, czy oferowane są nagrody oraz ubezpieczenie na życie. W Brazylii poza podstawowymi świadczeniami takimi jak ubezpieczenie zdrowotne i płatny urlop liczą się: urlop rodzicielski, odprawa i ubezpieczenie na życie. W Wielkiej Brytanii podobnie - ważne są odprawy, ale także dopłaty do dojazdów do pracy z uwagi na wysokie koszty komunikacji międzymiastowej i miejskiej. Z kolei w USA są to: ubezpieczenie stomatologiczne i ubezpieczenie na życie. 59 proc. amerykańskich pracowników wybiera benefity pozapłacowe jako jedną z najważniejszych kwestii przy ocenie oferty pracy. W skali globalnej pracownicy wskazali, które benefity pozapłacowe są niekwestionowanym „must-have”, tzn. jeśli firma ich nie oferuje to nawet nie zwracają uwagi na dane ogłoszenie. W pierwszej trójce znalazły się:
- zwolnienie chorobowe (79 proc.),
- płatny urlop (78 proc.),
- ubezpieczenie zdrowotne (67 proc.).
Pracownicy wskazali również pulę innowacyjnych benefitów, czyli takich których ich pracodawcy nie oferują, ale oni chętnie by z nich skorzystali. Na podium znalazły się takie korzyści jak:
- stypendium kulturalne (41 proc.),
- bony na odnowę biologiczną (38 proc.),
- stypendium technologiczne (37 proc.)[1].
Dodatkowe benefity dla pracowników - trendy