1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
Najbardziej pożądane benefity pracownicze w 2024 roku

Najbardziej pożądane benefity pracownicze w 2024 roku

Potrzeby i oczekiwania zatrudnionych wobec rynku pracy nieustannie ewoluują, dlatego też dodatkowe benefity dla pracowników również muszą się zmieniać, aby przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty w firmach. W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy pracownicy oczekują od organizacji przede wszystkim szczerości i zaufania oraz jasno sprecyzowanych „reguł gry”:

– Bezdyskusyjnym standardem nowoczesnej organizacji jest kwestia równości i jawności płac oraz klarownych regulaminów. Dzisiejsi pracodawcy zdają sobie sprawę, że kompleksowy i spersonalizowany pakiet wynagrodzeń jest świetnym sposobem pokazania pracownikowi, że firmie na nim zależy i że go docenia. Dlatego działy HR powinny skupić się na badaniu potrzeb wśród zatrudnionych i wypracowaniu konkurencyjnego, a zarazem uregulowanego wewnętrznie pakietu korzyści pozapłacowych. Jak pokazują globalne badania, to właśnie benefity pracownicze znajdują się na podium wśród kryteriów decydujących o podjęciu zatrudnienia w danej firmie – podkreśla Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland.

Jak wskazała firma Benefit Systems, w 2024 roku 91 proc. przedsiębiorstw planuje utrzymać lub zwiększyć budżet na świadczenia pozapłacowe. Skąd takie podejście ze strony właścicieli firm? Okazuje się, że aż 75 proc. badanych pracowników zwraca uwagę, czy w ogłoszeniach o pracę są wymienione benefity pozapłacowe. Co ciekawe, badania o charakterze globalnym pokazują, że wśród trzech najważniejszych kwestii przy ocenie oferty pracy również znajdują się benefity pracownicze. Poznajcie przykłady dodatkowych świadczeń, które były najpopularniejsze i tych, które będą przyciągać pracowników w najbliższej przyszłości.

    Kobieta pracująca z domu

      Najpopularniejsze benefity pracownicze w ubiegłych latach

      W ubiegłych latach, jak podaje raport Enter The Code, na podium najbardziej pożądanych benefitów w Polsce znalazły się:

      • prywatna opieka medyczna (57 proc.),
      • elastyczne godziny pracy (38 proc.),
      • oraz więcej niż 26 dni urlopu (35 proc.)

        Benefity pracownicze 2024

        Jakie benefity pracownicze są trendem w 2024 roku? Z badania ICAN Research wynika, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. pracowników średnich i dużych firm, jest dofinansowanie wypoczynku. Aż 56 proc. osób jest zainteresowanych prywatną opieką medyczną. Na trzecim miejscu znalazły się bony towarowe i karty przedpłacone (49 proc.), a tuż za podium - prezenty rocznicowe (47 proc.). Możemy więc zauważyć, że już od lat prywatna opieka medyczna jest czymś, co wzbudza największe zainteresowanie pracowników.

        Nieco inne jest podejście pracodawców. Z tego samego badania wynika, że tylko niecała połowa z nich (48 proc.) zamierza zaoferować zatrudnianym przez siebie osobom nowe benefity. Najczęściej wymienianymi korzyściami były:

        • bogatsza oferta konsultacji psychologicznych (12 proc.), 
        • szkolenia językowe (10 proc.),
        • prywatna opieka medyczna (9 proc.).

        Z kolei w raporcie „Różnice pokoleń w podejściu do rozwoju 2024” przygotowanym przez SW Research, ankietowani jako najbardziej interesujący benefit wcale nie wskazali benefitu pozapłacowego. Aż 66,1 proc. badanych zadeklarowało, że najbardziej oczekiwanym przez nich dodatkiem jest premia. Dopiero na drugim miejscu znalazł się benefit pozapłacowy w postaci prywatnej opieki medycznej (30,4 proc.), zaś na trzecim miejscu - dofinansowanie szkoleń (20,8 proc.).

        Warto również zwrócić uwagę na to, jak tą kwestię oceniają pracownicy na arenie międzynarodowej. Zgodnie z raportem „Global Benefits Report 2022” przygotowanym przez Remote, pracownicy rozpatrując oferty pracy zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia (63 proc.), możliwości rozwoju kariery (40 proc.), a także oferowane benefity pracownicze (38 proc.). Przy czym 60 proc. pracowników deklaruje, że wybrało daną firmę, z uwagi na to, że oferowała lepszy pakiet świadczeń, niż konkurencja. Prawie połowa (44 proc.) liderów firm twierdzi, że tracą międzynarodowych pracowników lub ich oferty są odrzucane przez międzynarodowych kandydatów, ponieważ oferowane korzyści pozapłacowe okazały się być niewystarczające w ich kraju. W Indiach potencjalni pracownicy zwracają uwagę na to, czy oferowane są nagrody oraz ubezpieczenie na życie. W Brazylii poza podstawowymi świadczeniami takimi jak ubezpieczenie zdrowotne i płatny urlop liczą się: urlop rodzicielski, odprawa i ubezpieczenie na życie. W Wielkiej Brytanii podobnie - ważne są odprawy, ale także dopłaty do dojazdów do pracy z uwagi na wysokie koszty komunikacji międzymiastowej i miejskiej. Z kolei w USA są to: ubezpieczenie stomatologiczne i ubezpieczenie na życie. 59 proc. amerykańskich pracowników wybiera benefity pozapłacowe jako jedną z najważniejszych kwestii przy ocenie oferty pracy. W skali globalnej pracownicy wskazali, które benefity pozapłacowe są niekwestionowanym „must-have”, tzn. jeśli firma ich nie oferuje to nawet nie zwracają uwagi na dane ogłoszenie. W pierwszej trójce znalazły się:

        • zwolnienie chorobowe (79 proc.),
        • płatny urlop (78 proc.),
        • ubezpieczenie zdrowotne (67 proc.).

        Pracownicy wskazali również pulę innowacyjnych benefitów, czyli takich których ich pracodawcy nie oferują, ale oni chętnie by z nich skorzystali. Na podium znalazły się takie korzyści jak:

        • stypendium kulturalne (41 proc.),
        • bony na odnowę biologiczną (38 proc.),
        • stypendium technologiczne (37 proc.)[1].

        Dodatkowe benefity dla pracowników - trendy 

          Kobieta i mężczyzna na ścieżce rowerowej w strojach sportowych

            Ale premia i podwyżka to nie wszystko. Coraz częściej pracownicy preferują benefity związane z czasem pracy, takie jak praca zdalna, praca hybrydowa, czy też elastyczne godziny pracy. Powoli stają się one standardem w firmach, a coraz więcej pracodawców oferuje w pakiecie korzyści wolny czas np. skrócone godziny pracy w piątki. Rośnie też liczba firm, które testują 4-dniowy tydzień pracy. Mimo że dopiero trwają prace legislacyjne nad wprowadzeniem w Polsce krótszego tygodnia pracy, to część pracodawców już teraz postanowiła przetestować ten model w swoich firmach. Stopniowe skracanie czasu pracy w przedsiębiorstwie dla około 400 pracowników wprowadziła w 2024 roku firma Herbapol w Poznaniu. Docelowym planem przedsiębiorstwa jest skrócenie z 40 do 32 godzin pracy tygodniowo. Aktualnie firma gwarantuje 3 wolne piątki w miesiącu. Wolne poniedziałki lub piątki oferuje również marka Spadiora, produkująca jedwabne apaszki. Właściciele podkreślają, że taki model pracy zwraca się w formie większego zaangażowania zespołu, a dodatkowo pozwolił zniwelować powtarzające się prośby pracowników o wcześniejsze wyjście z pracy w celu załatwienia spraw prywatnych[2]. Dotychczas popularne workation zaczął wypierać benefit w postaci nielimitowanego urlopu.

            Kolejnym trendem w świadczeniach pozapłacowych jest zwrócenie uwagi na zdrowie. Tu pojawia się m.in. finansowanie przez pracodawcę konsultacji dietetycznych, wprowadzenie do firm programów edukacji żywieniowej, cykliczne wizyty dietetyka w firmie, dostęp do firmowych rowerów, możliwość realizacji w miejscu pracy ćwiczeń czy gier zespołowych, uzupełnienie pakietów medycznych o wsparcie psychologa i psychiatry. Wielu pracowników ma coraz silniejszą postawę proekologiczną, dlatego proponowany jest benefit w postaci bonu na elektromobilne dojazdy do pracy: samochodem, skuterem, hulajnogą lub rowerem z napędem elektrycznym[3].

              Chcesz dowiedzieć się więcej na temat trendów w benefitach pozapłacowych i wybrać najlepsze dla Twoich pracowników?

                Czytaj treści na naszym blogu!