Cena i jakość. To relacja pomiędzy tymi dwoma czynnikami bardzo często decyduje o powodzeniu danego projektu biznesowego. Jednak od kilku lat coraz większe grono przedsiębiorców podejmując swoje decyzje biznesowe stara się działać tak, by były one zgodne z DEI. Co kryje się za tymi trzema literami, i czy faktycznie jest to tak istotne?
Jak inkluzywność wpływa na wizerunek Twojej firmy
Czasy, kiedy na decyzje konsumenckie i biznesowe miały wpływ tylko jakość i cena proponowanych przez firmę produktów i usług, powoli przemijają. Marki w tworzeniu swoich codziennych procesów coraz mocniej uwzględniają różnorodność, równość i inkluzywność (z angielskiego DEI, czyli diversity, equity, inclusion). Wzrost znaczenia powyższych aspektów zauważalny jest już od 2020 roku, gdy świat borykał się z pandemią Covid-19. Potwierdzają to m.in. wskazania Deloitte. Według zebranych przez firmę danych na marketing w obszarze DEI organizacje przeznaczyły o 8,8 proc. więcej pieniędzy, niż w ubiegłych latach. Zanim jeszcze firmy zaczęły przywiązywać się do idei inkluzywności, już w maju 2019 roku większa część Amerykanów w badaniu Adobe zadeklarowała, że tego typu działania firm i marek mają na nich, potencjalnych konsumentów, wpływ. Aż 62 proc. respondentów deklarowało, że różnorodność w reklamach brandów ma pewien wpływ na to, jak postrzegają oni produkty i usługi danej marki, zaś 24 proc. określiło ten wpływ jako "istotny". Natomiast badanie przeprowadzone w 2018 roku przez Accenture Holiday Shopping pokazuje, że na różnorodność w marketingu przedsiębiorstw szczególnie wrażliwe są młodsze grupy wiekowe - prawie 3/4 milenialsów wybierze raczej markę wykazującą się zaangażowaniem na rzecz różnorodności i inkluzywności w swoich kampaniach promocyjnych i ofertach, niż taką, która jest na nie obojętna.
Inkluzywność i różnorodność wewnątrz firmy
Warto pamiętać, że na obraz firmy mają wpływ nie tylko relacje z otoczeniem, ale równie istotne jest to na jakich filarach zbudowana jest jej struktura organizacyjna oraz czy uwzględnia ona inkluzywność i różnorodność wewnątrz firmy. Ta druga powinna być rozumiana jako obecność różnorodnych grup społecznych w miejscu pracy. Z kolei inkluzywność to dążenie do stworzenia środowiska, w którym każda osoba czuje się akceptowana i może spełniać się zawodowo oraz rozwijać swoją karierę.
Z jakimi problemami powinien próbować rozprawić się inkluzywny pracodawca? Możemy wymienić m.in.:
- lukę płacową, czyli nierówność wynagrodzeń kobiet i mężczyzn, pełniących te same funkcje w organizacji,
- wykluczenie z rynku pracy osób z niepełnosprawnością,
- walka z przejawami dyskryminacji wobec osób LGBTIQ,
- wykluczenie zawodowe seniorów,
- walka z przejawami dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne podczas rekrutacji.
Korzyści ze stworzenia inkluzywnego miejsca pracy>
O tym, jak ważne jest budowanie relacji biznesowych opartych o poszanowanie zasad różnorodności i inkluzywności może świadczyć chociażby fakt, że coraz częściej do zmian w tym zakresie motywują przepisy prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Przykładem może być dyrektywa o jawności i równości wynagrodzeń, którą państwa członkowskie UE muszą wprowadzić do 2026 roku. Obszarów, w których firma może zyskać dzięki uwzględnieniu wyżej opisywanych aspektów jest wiele. Wystarczy wspomnieć, że:
- zróżnicowane i integracyjne zespoły mogą patrzeć na problemy z różnych punktów widzenia i lepiej radzą sobie z wyzwaniami,
- różnorodność i włączenie społeczne pomagają organizacjom stosować nieszablonowe rozwiązania i osiągać lepsze wyniki,
- różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy zwiększają zaangażowanie pracowników i zmniejszają liczbę zwolnień,
- pracownicy, którzy czują się wspierani, są bardziej oddani swojej pracy,
- organizacje charakteryzujące się większą różnorodnością o 70 proc. częściej informowały o zdobyciu nowych rynków,
- różnorodność i włączenie społeczne pomagają firmom dotrzeć do nowych grup demograficznych,
- organizacje kierowane przez różnorodne zarządy należą do ścisłej czołówki pod względem wyników finansowych.