Pandemia Covid-19 sprawiła, że praca z domu na dobre zagościła w firmach. Przez ostatnie lata utarło się stwierdzenie, że taką formę organizacji stosunku pracy częściej wybierają ludzie pokolenia Z, niż na przykład Milenialsi czy Silversi. Czy tak jest naprawdę? Co trzeba zrobić i jak przygotować zespół, by praca wykonywana poza siedzibą firmy byłą efektywna? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się więcej!
Organizacja pracy w sposób zdalny obecnie jest już powszechną formą relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Jednak w opinii publicznej panuje przeświadczenie, że im pracownik jest młodszy, tym wyżej ceni możliwość pracy poza biurem. Spójrzmy prawdzie w oczy: perspektywa wykonywania służbowych obowiązków z wygodnej sofy jest kuszącą opcją dla wielu osób. Co zatem zrobić, by praca wykonywana poza siedzibą firmy była efektywna i czy ten sposób organizacji pracy jest korzystny głównie dla pokolenia, które stawia swoje pierwsze zawodowe kroki, czy jednak ma ona swoich zwolenników również wśród przedstawicieli starszych generacji?
Wiek czy potrzeba? Oto co silniej wpływa na nasze upodobania w zakresie formy wykonywania pracy
Okazuje się, że chęć wyboru firmy, która umożliwi wykonywanie pracy w formie dopasowanej do potrzeb danej jednostki, wcale nie jest uzależniona od wieku. Wbrew obiegowym opiniom istnieje całkiem spora grupa z pokolenia „Z”, które nie wyobrażają sobie pracy innej niż ta, świadczona w siedzibie organizacji od 9 do 17, czy 50-latków, którym bardzo zależy na pracy, która nie koliduje z ich prywatnym czasem i rytmem dnia, a od stabilizacji wolą możliwość wyboru czasu i miejsca pracy. Chociaż dziś hybrydowa forma zatrudnienia wielu managerom i pracownikom wydaje się rozwiązaniem idealnym, to jest ona obarczona również pewnymi wadami. Na przykład może przyczynić się do zatarcia u pracowników granicy pomiędzy czasem, który przeznaczają na pracę oraz czas z bliskimi i relaks. Zaburzenia tego rytmu w długiej perspektywie negatywnie wpływają na jakość świadczonych usług przez danego pracownika. Dlatego o wyborze modelu pracy w naszej firmie powinny decydować charakter działalności i specyfika wykonywanej pracy, a nie trendy.
3 zasady zdrowych relacji w zespole
Ludzie pracujący w Twojej firmie mają nie tylko różne stanowiska, kompetencje i talenty, ale też inne potrzeby - także w zakresie preferowanej formy pracy. Dlatego podejmując decyzję o wdrożeniu nowych rozwiązań w danym zespole, pamiętaj o trzech zasadach:
- Praca powinna być zrównoważona: wszyscy powinniśmy być w stanie pracować do 65, czy 67 roku życia i zachować zdrowe relacje z pracą.
- Ustalając wysokość wynagrodzenia za pracę oraz premii, miej na uwadze nie czas poświęcony na wykonanie zadań, ale wartości dla klientów.
- Dobry tryb i organizacja pracy to takie, które zapewniają zdrowe więzi z kolegami z pracy i firmą.
Zrób to, zanim wprowadzisz elastyczną formę pracy
Decyzja o wprowadzeniu hybrydowego modelu pracy w Twojej firmie powinna być uzasadniona biznesowo i skonsultowana z managerami zarządzającymi codzienną pracą zespołów. Zanim wdrożysz to rozwiązanie w swojej organizacji, pamiętaj by:
🔶 Ustalić wytyczne wdrożenia hybrydowej formy pracy.
🔶 Opracować szczegółowy plan jej wdrażania.
🔶 Nie podążać za modą. Niech sposób na uczynienie pracy w Twojej firmie bardziej elastyczną będzie świadomy i biznesowo uzasadniony.