1. Home>
  2. Blog>
  3. Zarządzanie talentami>
dwóch pracowników siedzących przy biurku, przed laptopem, pokazujących na ekranie wykres z widocznym wzrostem

Korzyści płynące z inwestycji w rozwój pracowników

Bez inwestycji nie można w dłuższej perspektywie zdobyć, a tym bardziej utrzymać pozycji lidera na rynku. Należy wziąć pod uwagę, że inwestowanie kapitału wiąże się nie tylko z pomnożeniem majątku, ale przede wszystkim z pozyskiwaniem dostępu do wiedzy, która może zbudować naszą przewagę konkurencyjną. Dlatego tak istotnym elementem w planie inwestycyjnym każdej ambitnej firmy jest rozwój pracowników. Choć dla wielu hasła, że „rozwój pracownika to rozwój firmy” brzmią jak frazes, to mają one swoje pokrycie w rzeczywistości. Przedsiębiorstwa, które decydują się zaangażować w zwiększanie kompetencji swoich zespołów, zyskują na wielu płaszczyznach, począwszy od poprawy wydajności pracy, przez większe zaangażowanie i lojalność kadr, po wzrost konkurencyjności na rynku.

 

Wzrost efektywności pracy

Przede wszystkim główną korzyścią płynącą ze wspierania pracowników w drodze ku samodoskonaleniu się jest wzrost efektywności ich pracy, co zresztą potwierdzają pracodawcy w badaniu przeprowadzonym przez PARP. Wykwalifikowany specjalista jest w stanie skuteczniej realizować powierzone mu zadania, co nie tylko skraca czas ich wykonania, ale również często eliminuje czynnik nazywany „błędem ludzkim”. Przykładem może być sytuacja, gdy pracownik działu HR zostaje przeszkolony z obsługi programu SAP. Dzięki poznaniu narzędzi i oddaniu mu części swoich, często pracochłonnych, powtarzalnych zadań, zatrudniony zyskuje dodatkowy czas, a tym samym przestrzeń na realizowanie innych projektów. W konsekwencji dzięki szkoleniu odciążone zasoby ludzkie są w stanie wykonać więcej zadań w tym samym czasie, a więc wykonywana praca staje się efektywniejsza. Co więcej, rozwój kompetencji miękkich, takich jak zarządzanie czasem, wiedza o współpracy z osobami neuroróżnorodnymi, umiejętność pracy w grupie czy rozwiązywanie konfliktów, wpływa na poprawę atmosfery w zespole i lepszą organizację pracy, co z kolei pozytywnie oddziałuje na całą firmę.

    Grupa trzech uśmiechniętych kobiet siedząca przy stole, przed nimi różne książki i zeszyty

      Zwiększenie zaangażowania pracowników

      Kolejnym argumentem optującym za szkoleniem pracowników jest bezpośredni wpływ na poziom ich zaangażowania i lojalności wobec pracodawcy. W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Gallupa, 65 proc. ankietowanych wskazało, że zwraca uwagę na możliwość podnoszenia kwalifikacji, jakie zapewnia ich potencjalny przyszły pracodawca. Badanie przeprowadzone przez LinkedIn pokazało, że aż 94 proc. pracowników zostałoby dłużej w danej firmie, gdyby inwestowała ona w rozwój ich kariery. Można więc dojść do konkluzji, że organizacje, które nie inwestują w swoich pracowników, będą musiały, prędzej czy później, stawić czoła rotacji swojego personelu. A te, które postawiły na pracowników mogą cieszyć się większą stabilnością zespołu, co z kolei wpływa na ciągłość realizacji projektów oraz budowanie długotrwałych relacji z klientami. Jak pokazuje nasze badanie Navigator Series dla ok. ¼ badanych organizacji (25,9 proc.) ważne jest zatrzymanie pracowników, a dla 29 proc. podnoszenie ich kwalifikacji. Z kolei pracownicy na pytanie „Jakie są kluczowe czynniki, aby być zaangażowanym i zmotywowanym w organizacji?” wskazali szkolenia i możliwość rozwoju (18,6 proc.).

      Budowanie przewagi konkurencyjnej

      W dzisiejszym świecie, wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a więc firmy które inwestują w rozwój swoich talentów, zyskują istotną przewagę nad innymi graczami z branży. Pracownicy, którzy regularnie podnoszą swoje kwalifikacje, są bardziej innowacyjni, kreatywni i elastyczni w działaniu, co umożliwia przedsiębiorstwu szybszą adaptację do zmieniających się warunków rynkowych. Przewaga konkurencyjna może wynikać również z faktu, że wykwalifikowany zespół jest w stanie świadczyć usługi na wyższym poziomie, co przyciąga klientów i buduje reputację firmy jako lidera w swojej branży. Badanie przeprowadzone przez Gallupa „State of the Global Workplace” pokazało, że kiepski nastrój pracowników odbija się negatywnie na produktywności i kondycji ekonomicznej całej firmy. Co więcej, firmy, które dbają o rozwój swoich pracowników, często są postrzegane jako atrakcyjne miejsca pracy, co przyciąga talenty z rynku i pozwala na zatrudnianie najlepszych specjalistów. Jak pokazało wspomniane wcześniej badanie Navigator Series – wśród najważniejszych kryteriów w wyborze miejsca pracy znalazły się właśnie możliwość rozwoju i szkoleń (19 proc.). W dłuższej perspektywie, inwestowanie w rozwój zespołu przyczynia się do budowania silnej, innowacyjnej organizacji, która jest w stanie skutecznie rywalizować na globalnym rynku.

        Chcesz dowiedzieć się więcej na temat korzyści z inwestowania w rozwój pracowników?

          Czytaj treści na naszym blogu!