Bez inwestycji nie można w dłuższej perspektywie zdobyć, a tym bardziej utrzymać pozycji lidera na rynku. Należy wziąć pod uwagę, że inwestowanie kapitału wiąże się nie tylko z pomnożeniem majątku, ale przede wszystkim z pozyskiwaniem dostępu do wiedzy, która może zbudować naszą przewagę konkurencyjną. Dlatego tak istotnym elementem w planie inwestycyjnym każdej ambitnej firmy jest rozwój pracowników. Choć dla wielu hasła, że „rozwój pracownika to rozwój firmy” brzmią jak frazes, to mają one swoje pokrycie w rzeczywistości. Przedsiębiorstwa, które decydują się zaangażować w zwiększanie kompetencji swoich zespołów, zyskują na wielu płaszczyznach, począwszy od poprawy wydajności pracy, przez większe zaangażowanie i lojalność kadr, po wzrost konkurencyjności na rynku.
Wzrost efektywności pracy
Przede wszystkim główną korzyścią płynącą ze wspierania pracowników w drodze ku samodoskonaleniu się jest wzrost efektywności ich pracy, co zresztą potwierdzają pracodawcy w badaniu przeprowadzonym przez PARP. Wykwalifikowany specjalista jest w stanie skuteczniej realizować powierzone mu zadania, co nie tylko skraca czas ich wykonania, ale również często eliminuje czynnik nazywany „błędem ludzkim”. Przykładem może być sytuacja, gdy pracownik działu HR zostaje przeszkolony z obsługi programu SAP. Dzięki poznaniu narzędzi i oddaniu mu części swoich, często pracochłonnych, powtarzalnych zadań, zatrudniony zyskuje dodatkowy czas, a tym samym przestrzeń na realizowanie innych projektów. W konsekwencji dzięki szkoleniu odciążone zasoby ludzkie są w stanie wykonać więcej zadań w tym samym czasie, a więc wykonywana praca staje się efektywniejsza. Co więcej, rozwój kompetencji miękkich, takich jak zarządzanie czasem, wiedza o współpracy z osobami neuroróżnorodnymi, umiejętność pracy w grupie czy rozwiązywanie konfliktów, wpływa na poprawę atmosfery w zespole i lepszą organizację pracy, co z kolei pozytywnie oddziałuje na całą firmę.