1. Home>
  2. Blog>
  3. Płace>
PL_blog_Jak wystawić rachunek do umowy o dzieło_1200x800

Jak wystawić rachunek do umowy o dzieło? Sprawdź przepisy i pobierz wzór

 

Czy wiesz, że freelancerzy, z którymi współpracujesz na podstawie umów o dzieło, wcale nie mają obowiązku wystawiania rachunków? Możesz rozliczyć wykonawców dzieł tak samo jak zatrudnionych na umowę o pracę, czyli na liście płac. Jeżeli jednak wolisz wypłacać wynagrodzenia na podstawie rachunków, przygotowaliśmy dla Ciebie wzór i kilka praktycznych wskazówek.

 

    Kto wystawia rachunek do umowy o dzieło?

    Istnieją 3 rozwiązania.

    1. Wykonawca dzieła wystawia rachunek, korzystając z ogólnodostępnego lub otrzymanego od zamawiającego wzoru. Rachunek w formie elektronicznej można zapisać w różnych formatach: PDF, DOCX czy XLSX.
    2. Zamawiający dzieło wystawia rachunek w imieniu wykonawcy dzieła.
    3. Nikt nie wystawia rachunku, ponieważ umowa o dzieło jest rozliczana na liście płac.

    Jeśli strony umowy o dzieło uzgodnią, że rozliczą się na podstawie rachunku, umowa powinna precyzować, kto się tym zajmie. W przeciwnym razie wykonawca dzieła jest zobowiązany do wystawienia rachunku dopiero na żądanie zamawiającego.

      Kiedy wystawia się rachunek do umowy o dzieło?

      1. Jeśli umowa stanowi, że wykonawca dzieła wystawi rachunek, powinien przesłać go zamawiającemu po wykonaniu i przekazaniu dzieła lub zakończeniu okresu, na który zawarto umowę o dzieło. Strony określają w umowie, ile czasu ma wykonawca na wystawienie rachunku, np. 7 dni.
      2. Jeżeli w umowie pominięto zapis zobowiązujący wykonawcę dzieła do wystawienia rachunku, przedsiębiorca może go zażądać. Zamawiający powinien otrzymać rachunek w ciągu 7 dni od przekazania tej informacji wykonawcy dzieła.
      3. Wykonawca nie musi wystawić rachunku dla zamawiającego, który zażądał go dopiero po 3 miesiącach od otrzymania dzieła.

      Uwaga – jeśli strony umowy chcą się rozliczyć na podstawie rachunku w wersji elektronicznej, umowa o dzieło powinna stanowić, że zamawiający zgadza się na doręczenie rachunku pocztą elektroniczną.

        Co powinien zawierać rachunek do umowy o dzieło?

        O ile rachunek do umowy o dzieło nie ma odgórnie narzuconej formy, o tyle powinien zawierać pewne stałe elementy. 

        § 14 ust. 1 ​rozporządzenia w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach, podaje, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej: 

        • dane odbiorcy i wykonawcy usługi (w tym przypadku dane zamawiającego dzieło i wykonawcy dzieła), 
        • datę wystawienia i numer rachunku, 
        • określenie wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe (w tym przypadku można dołączyć do rachunku protokół zdawczo-odbiorczy, który potwierdza wykonanie dzieła zgodnie z umową), 
        • ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie. 

        Co jeszcze warto uwzględnić na rachunku do umowy o dzieło? 

        1. Numer i datę wystawienia umowy o dzieło, do której się odnosi. 
        2. Wynagrodzenie brutto i netto. 
        3. Koszty uzyskania przychodu. 
        4. Podstawę opodatkowania. 
        5. Zaliczkę na podatek dochodowy. 

        Umowa o dzieło nie jest oskładkowana – chyba że pracodawca podpisał ją z osobą, którą zatrudnia na podstawie umowy o pracę. W tym przypadku należy odprowadzić wszystkie obowiązkowe składki ZUS. To oznacza, że rachunek do umowy o dzieło z własnym pracownikiem powinien zawierać pola na wpisanie składek (chorobowej, emerytalnej, rentowej, wypadkowej i zdrowotnej). Zajrzyj do artykułu o kosztach zatrudnienia pracownika, aby dowiedzieć się, jaką część składek finansuje zamawiający, a jaką – wykonawca dzieła.

          Generator rachunku do umowy o dzieło

          Platforma kadrowo-płacowa SD Worx TribePerk zawiera generator rachunków do umów cywilnoprawnych – umów o dzieło i umów zlecenia. Wykonawca dzieła może zalogować się na własne konto, a następnie wygenerować rachunek zaledwie kilkoma kliknięciami, który będzie od razu dostępny dla zamawiającego. 

          Wykonawca dzieła – tak samo jak osoby pracujące na podstawie innych umów – może pobrać czytelny pasek płacowy.

          Nazwa % Twórca
          Wynagrodzenie brutto   7,000,00 zł
          Koszty uzyskania przychodu 50,00% 3,500,00 zł
          Dochód do opodatkowania   3,500,00 zł
          Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych 12,00% 420,00 zł
          Podstawa podatku dochodowego od osób fizycznych brutto    
          Do wypłaty netto   6,580,00 zł

          SD Worx TribePerk pozwala na szybkie przypisanie umowy o dzieło do wykonawcy – zarówno zdalnego freelancera, jak i pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, który będzie wykonywał dodatkowe zadania poza etatem.  

          W pierwszym etapie określa się typ umowy, wynagrodzenie brutto i procent kosztów uzyskania przychodu.

            PL_blog_Jak wystawić rachunek do umowy o dzieło Content1_1200x800

               

              W drugim etapie dodaje się numer umowy o dzieło, okres obowiązywania i opcjonalne załączniki, które można albo zaimportować z szablonów, albo wgrać z dysku.

               

                PL_blog_Jak wystawić rachunek do umowy o dzieło Content2_1200x800

                   

                  I gotowe – dane z umów są automatycznie pobierane do modułu płacowego.

                   

                    Czy rachunek do umowy o dzieło musi być odręcznie podpisany?

                    Nie, potwierdza to wcześniej wspomniane rozporządzenie, zwłaszcza jeśli strony umowy o dzieło stosują elektroniczne rachunki. Jedynym przypadkiem, w którym warto zadbać o podpis na rachunku, jest wypłata wynagrodzenia w gotówce. Pamiętaj też, że gdyby doszło do sporu między zamawiającym a wykonawcą dzieła, podpis na rachunku może świadczyć na korzyść jednej ze stron konfliktu.

                     

                      Co zrobić, kiedy jedna ze stron umowy o dzieło zniszczy lub zgubi rachunek?

                      W sytuacji, w której zamawiający i wykonawca posługują się wyłącznie papierowymi rachunkami, należy wystawić zaginiony lub zniszczony rachunek kolejny raz. Nowy egzemplarz powinien zawierać dopisek „duplikat” i datę ponownego wystawienia.

                        TribePerk_Author

                        Katarzyna Kupczyk

                        Autor tekstu • Redaktor