W sprawie, w której wyrok wydał WSA w Szczecinie 25 maja 2017 roku (sygn. akt I SA/Sz 212/17), poruszono kwestię, kiedy spółka powinna zwiększać przychód pracownika ze stosunku pracy o wartość pieniężną punktów, które są przekazywane na indywidualne konto pracownika w systemie kafeteryjnym – w miesiącu wymiany punktów na świadczenie czy w miesiącu przekazania punktów na konto?
WSA zgodził się z zaskarżoną interpretacją podatkową. Stwierdzono w niej, że przychód ze stosunku pracy powstanie, kiedy pracownik otrzyma nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie, czyli w momencie wymiany punktów na towar lub usługę w systemie kafeteryjnym. Ponadto WSA podkreślił, że nie można równać punktów w programie kafeteryjnym z pakietem medycznym, który wykupił pracodawca, bo w pierwszym przypadku pracownik nie dostaje żadnego gotowego produktu, a tylko możliwość nabycia świadczenia. Punkty same w sobie nie są świadczeniem, tylko służą do jego wykupienia. Ponadto może się zdarzyć, że pracownik, który zdecyduje się na wymianę punktów, dopłaci część kwoty z własnych środków, ponieważ inaczej nie będzie mógł skorzystać z wybranego świadczenia. Wtedy nie powstałby przychód.
Na ryzyko niewykorzystania punktów w systemie kafeteryjnym zwrócił uwagę również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej (pismo z 13 maja 2021 roku, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.68.2021.2.MK1). Podkreślono w niej, że istnieje sporo czynników, które ograniczają możliwość skorzystania ze świadczeń przez pracownika, mimo że dysponuje on punktami. Jednym z powodów może być chociażby rozbieżność oferty z oczekiwaniami osoby zatrudnionej.