Biznes otwarty na korzystanie z nowoczesnych technologii staje przed szansą bycia liderem i pionierem swojej branży. Doskonale wiemy, że to prężnie działający dział HR jest rdzeniem organizacji. Jak wynika z badań prowadzonych przez prof. Mark’a Huselida, w firmach o zaawansowanych procesach HR wyniki sprzedaży są o 16 proc. wyższe na jednego pracownika w stosunku do tych firm, które na takich procesach się nie koncentrują. Dlatego, aby wspomniane filary działalności gospodarczej funkcjonowały jeszcze efektywniej i dokładniej, warto uwolnić zasoby poprzez zmechanizowanie części powtarzalnych zadań. Sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów to szansa i przyszłość, której nie warto się bać, a czerpać z niej to co najlepsze dla Twojej firmy.
Zaledwie 6,6 proc. polskich firm wykorzystuje sztuczną inteligencję do pracy i tylko 7,2 proc. planuje jej używać w przyszłości – czytamy w tegorocznym raporcie przygotowanym przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Jednocześnie z naszego badania Payroll Navigator dowiadujemy się, że już 28,7 proc. polskich pracowników regularnie używa generatywnej sztucznej inteligencji w pracy. Z kolei inne badania, np. to przeprowadzone przez McKinsey podaje, że w 2024 roku już 72 proc. firm deklarowało stosowanie sztucznej inteligencji, choć pojawiają się głosy, że przedstawione przez firmę dane są mało reprezentatywne. Wracając do danych PIE, główną korzyścią, jaką zauważyły firmy, które zdecydowały się skorzystać ze wsparcia AI, jest zwiększona produktywność pracowników, których nowoczesna technologia wyręczyła w wykonywaniu codziennych, powtarzalnych czynności. Podobne wnioski płyną z naszego badania - Polscy pracownicy wskazują, że dzięki wykorzystaniu AI w pracy stali się bardziej produktywni (29 proc.). Jednocześnie, rozwój AI budzi wielką obawę wśród pracowników, związaną z gwarancją zatrudnienia. W badaniu przeprowadzonym przez EY „European AI Barometer” 68 proc. badanych wskazało obawy, że wprowadzenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może wpłynąć na redukcję zatrudnienia. Potwierdzają to również wyniki Payroll Navigator - ponad ¼ polskich pracowników (26,8 proc.) jako wyraz swoich obaw wskazała twierdzenie „generatywna sztuczna inteligencja sprawi, że znaczna część moich zadań będzie zbędna”. Jednocześnie 35,3 proc. Polaków uważa, że AI jest cennym narzędziem w ich pracy. Być może to strach przed nieznanym, a nie przed samą technologią? W przeprowadzonym przez nas badania 41,2 proc. polskich pracowników przyznaje, że nie zawsze otrzymuje wystarczające szkolenie, aby poradzić sobie z nowymi technologiami w miejscu pracy. A więc czy faktycznie trzeba się bać AI? Dobrze wykorzystana sztuczna inteligencja, szczególnie w procesach kadrowo-płacowych firmy, może być dla biznesu ogromnym wsparciem.