Zapytaliśmy ekspertów ds. prawa pracy, czy pracodawca będzie odpowiadał za brak zapewnienia odpowiednich warunków do pracy zdalnej. Dowiedzieliśmy się m.in., że przerzucenie obowiązków związanych z bhp na pracodawcę, które normalnie realizuje w zakładzie pracy, byłoby zarówno nieuzasadnione, jak i niemożliwe do wdrożenia.
Zgodnie z art. 6731 § 8 k.p. pracownik uwzględnia wymagania ergonomii w organizacji stanowiska pracy zdalnej. Ponadto zanim pracownik zostanie dopuszczony do wykonywania pracy zdalnej, musi potwierdzić w elektronicznym lub papierowym oświadczeniu, że:
- zapoznał się z oceną ryzyka zawodowego,
- przeczytał informację zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej,
- zobowiązuje się do przestrzegania tych dokumentów,
- stanowisko pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez niego i uzgodnionym z pracodawcą zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
O ile przepisy nie zobowiązują pracodawcy do sprawdzenia, czy oświadczenia pracownika dotyczące stanowiska, na którym pracuje w trybie home office, są zgodne z prawdą, o tyle dają mu prawo do przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej – także w zakresie bhp. Jeżeli pracodawca stwierdzi uchybienia pod tym kątem, ma dwa rozwiązania.
- Wymaga od pracownika usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, czyli pozwala mu dalej pracować zdalnie. Pracodawca może tak postąpić, jeśli uchybienia nie zagrażają zdrowiu lub życiu pracownika.
- Natychmiast wycofuje zgodę na wykonywanie pracy zdalnej przez pracownika i wyznacza termin powrotu do biura.