1. Home>
  2. Blog>
  3. HR>
feedback 360

Feedback 360 – jak wdrożyć i skutecznie wykorzystać ocenę 360 w rozwoju pracowników?

Jedną z ciekawszych metod oceny kompetencji twardych i miękkich pracownika jest Feedback 360 stopni. Na czym ona polega? Jakie korzyści może ona przynieść Twojemu przedsiębiorstwu?

Czym jest Feedback 360 stopni?

Feedback 360 stopni to próba udzielenia wszechstronnej odpowiedzi na pytanie, kim tak naprawdę jest nasz pracownik i jaką realną wartość wnosi on do naszej firmy. W badaniu analizuje się m.in.:

  • opinie przełożonych, podwładnych i współpracowników,
  • mocne i słabe strony pracownika,
  • obszary, które wymagają poprawy,
  • samoocenę i inne.

Czasem ocena kompetencji pracownika wychodzi poza obszar firmy. Z taką sytuacją (Feedback 720 stopni) mamy do czynienia wówczas, gdy w ocenie biorą udział osoby zatrudnione przez podmioty zewnętrzne, np. klienci, dostawcy, itd.

Feedback 360 stopni - dlaczego wprowadza się go w organizacji?

Podstawowym celem badania Feedback jest oczywiście analiza możliwości konkretnego pracownika. Należy jednak zauważyć, że to nie jedyne korzyści, jakie przynosi to badanie. Feedback to narzędzie niezwykle złożone o - można by powiedzieć - modułowej strukturze, którą można dopasować do rodzaju przedsiębiorstwa i obszaru, w którym działa. To oznacza, że jego przeprowadzenie ma wpływ na sposób funkcjonowania firmy i jej poszczególnych komórek. Co wnosi Feedback do przedsiębiorstwa?

  1. Poprawa komunikacji. Przeprowadzenie wielopłaszczyznowej oceny pracownika ma korzystny wpływ na komunikację w firmie, która staje się bardziej merytoryczna i transparentna.
  2. Identyfikacja słabych i mocnych stron. Badanie Feedback pozwala na uzyskanie wszechstronnego obrazu kompetencji oraz cech pracowników. Na ich podstawie można indywidualnie planować rozwój kariery danej osoby z uwzględnieniem jej predyspozycji i umiejętności. Dzięki temu można ocenić przede wszystkim zdolność pracownika do podejmowania współpracy oraz zdolności przywódcze.
  3. Dalsza integracja zespołów. Dzięki ocenie 360 stopni promuje się w firmie kulturę wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za rozwój współpracowników. Feedback pozwala zrozumieć, w jaki sposób praca danej osoby wpływa na innych, przez co komórki i zespoły stają się bardziej produktywne i zdolne do rozwiązywania wewnętrznych konfliktów. To z kolei przekłada się na wzrost przywiązania do zespołu i firmy.
  4. Wzrost zaangażowania. Ocena pracownika 360 stopni pozwala zwiększyć poziom zaangażowania pracowników w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dzięki badaniu czują się oni docenieni oraz ważni, mając przed sobą jasne perspektywy dalszego rozwoju zawodowego. Z kolei wzrost lojalności pozwala na wzrost retencji pracowników na kluczowych stanowiskach, co pomaga w budowaniu profesjonalnego zespołu.

Jak wdrożyć ideę Feedbacku 360 stopni w praktyce?

Narzędziem, które umożliwia wdrożenie systemu Feedback 360 stopni, jest platforma SAP Kadry i Płace. Umożliwia ona tworzenie zapytań, które przesyłane są osobom mającym dostęp do narzędzia (pracownikom firmy) lub podmiotom z zewnątrz. Przykładowa ankieta, jaką możemy stworzyć w celu oceny pracownika, może zawierać pytania dotyczące takich aspektów, jak:

  • zdolności interpersonalne,
  • umiejętność porozumienia się z zespołem,
  • wiedza i doświadczenie, jaką dany pracownik posiada,
  • opinia na temat danej osoby.

W ten sposób informacja zwrotna 360 stopni daje możliwość poznania, co na temat danego pracownika mają do powiedzenia różne osoby, a nie tylko bezpośredni przełożony.

Ankieta może być wysyłana do wszystkich pracowników, którzy mają styczność z daną osobą lub wyłącznie do określonej grupy osób. Szeroko pojęta automatyzacja w HR pozwala na sprawne zarządzanie bazą adresatów i aktualizowanie jej o kolejne rekordy. SAP Kadry i Płace to także elektroniczna dokumentacja pracownicza, która może być uzupełniania o wnioski z przeprowadzonych badań.

Ocena pracownicza 360 stopni realizowana w aplikacji SEP SD Worx może mieć postać odrębnej ankiety, wysłanej do konkretnej grupy pracowników, albo też być elementem procesu zakupowego lub procedury, która zachodzi pomiędzy poszczególnymi komórkami w przedsiębiorstwie.

Jak wdrożyć Feedback 360 stopni? Czy warto zrobić to samodzielnie, czy też z pomocą ekspertów?

Ocena 360 stopni to narzędzie, dzięki któremu można poprawić workflow w przedsiębiorstwie, a także uzyskać rzetelne wsparcie HR w procedurze planowania kariery konkretnych pracowników. Trzeba jednak pamiętać, że prawidłowe działanie systemu zależy od jego skutecznego wdrożenia. Można to zrobić samemu albo za pomocą wykwalifikowanych ekspertów. Praktyka uczy, że dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystania z pomocy zewnętrznej, której mogą udzielić osoby na co dzień posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.

Skorzystaj z zewnętrznego wdrożenia systemu Feedback 360, jeśli:

  • Twoja firma nie posiada odpowiedniego doświadczenia we wdrażaniu analogicznych rozwiązań.
  • Twoje przedsiębiorstwo potrzebuje nowoczesnych narzędzi, które ułatwią podejmowanie decyzji i przepływ informacji.
  • Szukasz rozwiązań, dzięki którym zyskasz możliwość rzetelnego prowadzenia akt osobowych pracownika.

Jeśli oczekujesz dostępu do danych wysokiej jakości, które zapewnią Ci obiektywność procesu decyzyjnego w obrębie działu HR i poza nim, to koniecznie skorzystaj z możliwości, jakie daje Ci narzędzie SAP. Zyskaj rzetelny feedback na temat swoich pracowników.