1. Home>
  2. O nas>
  3. Informacje Prasowe>

Talenty znikają po cichu. Jak nie stracić najlepszych pracowników?

Talenty znikają po cichu. Na co zwrócić uwagę, by nie stracić najlepszych pracowników

Dane zaprezentowane w raporcie „The Perfect Match” przygotowywanym przez SD Worx wskazują, że ponad 21,4 proc. Polaków zamierza odejść z dotychczasowego miejsca pracy i aktywnie szuka nowego pracodawcy. Na atrakcyjną ofertę od konkurencji czeka kolejne 33,7 proc. ankietowanych. Czy istnieją skuteczne sposoby na to, żeby przyciągnąć do siebie największe talenty, a obecnych pracowników zmotywować do aktywnego uczestniczenia w projektach? Okazuje się, że klucz do sukcesu tkwi w dobrej komunikacji. 

Wśród trendów na rynku pracy w 2024 roku wymienia się falę migracji pracowników. Jedni zmienią pracę z powodu lepszej oferty płacowej, inni – ponieważ czują się przytłoczeni obowiązkami, wypaleni powtarzalnością zadań albo niedocenieni przez brak awansu i inwestycji w ich szkolenia zawodowe. Jednocześnie eksperci mówią o kolejnej fali „quiet quitting”, kiedy to pracownicy przyjmują bierną postawę wobec swojej pracy albo odchodzą z niej bez ostrzeżenia, nie rozmawiając wcześniej z przełożonymi i nie przekazując im informacji na temat powodów tej decyzji. Każdy taki przypadek może oznaczać, że atmosfera w firmie wymaga uzdrowienia, zaś skutecznym lekarstwem może stać się poprawa komunikacji wewnątrz organizacji.

Elastyczny czas na szczycie priorytetów

Kiedy pracownicy rzucają pracę z dnia na dzień bez ostrzeżenia? Najczęściej wtedy, gdy nie czują żadnej relacji z organizacją, w której pracują. Nie musi za tym wcale stać zła atmosfera, stres czy konflikty z przełożonymi albo współpracownikami. Coraz częściej powodem ich decyzji jest nie tylko wyższa pensja oferowana w nowej firmie, ale np. możliwość elastycznego ułożenia grafiku pracy, większy wymiar pracy zdalnej czy workation. 

– Pracownicy, zwłaszcza przedstawiciele młodszych pokoleń, coraz bardziej cenią sobie możliwość elastycznego czasu pracy. Taki model pozwala im spełniać swoje ambicje zawodowe, a jednocześnie nie ingeruje w ich życie prywatne. Z naszych badań wynika, że aż 44 proc. Polaków uważnie śledzi swój czas pracy, z czego 34 proc. z nich wykorzystuje do tego specjalne narzędzia. Oznacza to, że nowoczesna organizacja, która chcę zatrzymać i przyciągnąć do siebie najlepszych pracowników nie może ignorować tego trendu – komentuje Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Zdaniem ekspertki SD Worx Poland, brak dobrej i stałej komunikacji w firmie jest przyczyną większości kryzysów. Dlatego managerowie i właściciele firm powinni prowadzić regularny dialog ze swoimi pracownikami – nie tylko komunikować decyzje podjęte przez zarząd, ale również zbierać feedback. A przekazane przez pracowników sugestie i wnioski w ramach możliwości organizacji, wcielać w życie. 

Porozmawiajmy o zaangażowaniu

Czy istnieje jeden sprawdzony sposób, który sprawi, że pracownicy poczują potrzebę angażowania się w 100 proc. Nie, ale istnieje całkiem sporo takich, które ostudzą zapał nawet tych najbardziej związanych z firmą. Jednym z nich jest brak inwestycji i pomysłów na rozwój zawodowy pracowników. Tymczasem, aż 43,8 proc. pracodawców nie posiada wiedzy na temat ambicji swoich pracowników, a 31,3 proc. z nich nie ma świadomości, jakie talenty i umiejętności posiadają zatrudnione przez nich osoby. 

– W części firm wciąż pokutuje przekonanie, że przeszkolony pracownik odejdzie i zabierze swoje kompetencje oraz wiedzę do konkurencji. Wyniki naszych badań wskazują, że odchodzą pracownicy, którzy nie dostają w swoich firmach możliwości rozwoju i podnoszenia kompetencji. A na stratę albo bierność dobrego pracownika, który chce rozwijać swoje kwalifikacje i specjalizować się nie stać żadnej organizacji. Dlatego tak ważne jest, by monitorować ambicje pracowników i komunikować im zarówno możliwości brania udziału w szkoleniach, jak i jasno wyznaczać możliwości awansu wewnętrznego - mówi Paulina Zasempa.

Aby wiedzieć, czy pracownicy czują się pozytywnie zmotywowani i zaangażowani w wykonywani swoich obowiązków firmy powinny przeprowadzać ankiety i wykorzystywać cyfrowe narzędzia z zaawansowaną analizą danych do monitorowania satysfakcji. Dzięki nim managerowie zespołów mogą bardzo wcześnie wykryć oznaki braku zaangażowania czy wypalenia u swoich podwładnych. Na tej podstawie mogą też tworzyć proaktywne strategie, kładąc nacisk na ciągłą informację zwrotną, rozwój kariery i inicjatywy dotyczące dobrego samopoczucia, aby zapobiec „cichemu odchodzeniu” talentów.

 

Więcej informacji

Katarzyna Ginszt-Bilczuk
Regional Marketing Manager – Poland & CEE, SD Worx Poland
tel. +48 734 461 736, e-mail: katarzyna.ginszt-bilczuk@sdworx.com

Pieter Goetgebuer 
Kierownik ds. PR i komunikacji korporacyjnej, SD Worx 
tel. +32 (0)3 201 76 68 / tel. Kom. +32 (0)497 45 36 73
pieter.goetgebuer@sdworx.com

 

O badaniu

SD Worx, czołowy europejski dostawca usług kadrowo-płacowych, jest zaangażowany w tworzenie idealnego rozwiązania łączącego potrzeby biznesowe, kadrowe i pracownicze, a tym samym wspierającego sukces i zrównoważony rozwój organizacji. Kompleksowe badania przeprowadzane zarówno wśród pracodawców, jak i pracowników pomagają uzyskać wgląd w postrzeganie, opinie i przekonania ludzi na temat pracy i rynku pracy. Tegoroczna ankieta koncentrowała się na trzech nadrzędnych tematach: digitalizacji, talentach i elastyczności. W lutym 2023 r. SD Worx zebrał dane z 16 krajów europejskich, a konkretnie z Austrii, Belgii, Chorwacji, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Norwegii, Polski, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Łącznie przebadano 16 011 pracowników i 4 833 pracodawców, a wyniki zostały poddane analizie, aby zapewnić rzetelną reprezentację rynku pracy każdego kraju.

    O firmie SD Worx

    SD Worx jest przekonany, że sukces zaczyna się od ludzi. Dobrze rozwijająca się firma nie tylko buduje potencjał pracowników, ale także przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wspólnie ze swoimi klientami SD Worx tworzy skuteczny HR, który przynosi korzyści w pracy, życiu i społeczeństwie. 

    Jako zaufany, wiodący europejski partner w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych dla wszystkich organizacji i pracowników, SD Worx dostarcza oprogramowanie, usługi i wiedzę specjalistyczną w zakresie płac i wynagrodzeń, zarządzania kapitałem ludzkim i zarządzania pracownikami. SD Worx ma głębokie korzenie w całej Europie i od ośmiu dekad jest liderem wraz ze swoimi klientami, dużymi i małymi pracodawcami, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, które stanowi podstawę ich sukcesu. 

    Około 95 000 małych i dużych organizacji w całej Europie zaufało SD Worx. Blisko 10 000 współpracowników działa w 27 krajach. SD Worx oblicza wynagrodzenia około 6 milionów pracowników i plasuje się w pierwszej piątce na świecie. W 2024 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 1,180 mld EUR.  

    Więcej informacji na www.sdworx.pl/pl-pl Śledź nas na Linkedin i Facebook 

    Kontakt dla mediów

    Katarzyna Ginszt-Bilczuk
    Katarzyna Ginszt-Bilczuk Head of Marketing & PR