Polskie firmy liderem digitalizacji w Europie
13 września 2023

Prawie 8 na 10 (78,9 proc.) międzynarodowych firm w Polsce jest zaangażowanych w transformację cyfrową, co stawia nasz kraj na czele Europy razem z Wielką Brytanią (89 proc.), Włochami (86,1 proc.) i Francją (79,8 proc.). Co stoi za tym sukcesem? Ponad połowa rodzimych przedsiębiorstw (52,3 proc.) oraz 71,4 proc. firm międzynarodowych, działających na terenie Polski, podejmuje decyzję o digitalizacji ze względu na swoich pracowników – wynika z badania „The Perfect Match” przeprowadzonego przez europejskiego dostawcę usług kadrowo-płacowych SD Worx.
Ludzie na pierwszym miejscu
Przedsiębiorstwa krajowe zapytane, co stoi za ich zaangażowaniem w transformację cyfrową, wskazują na wzgląd na swoich pracowników (35 proc.) oraz inwestycje w podnoszenie kompetencji cyfrowych zespołów (34,4 proc.). W przypadku podmiotów międzynarodowych sytuacja wygląda analogicznie – na pierwszych miejscach stawia się pracowników (44,2 proc.) oraz ich szkolenie (39,7 proc.). Wśród rozwiązań częściej wdrażanych przez polskie organizacje znalazły się: nowe produkty i usługi cyfrowe (32,4 proc.) oraz digitalizacja usług świadczonych klientom, np. e-commerce (26 proc.). Z kolei firmy globalne, działające w Polsce, stawiają na: optymalizację narzędzi HR (36,8 proc.) i automatyzację procesów HR (36,7 proc.).
– Centrum transformacji cyfrowej stanowią ludzie. Nie tylko dostrzegamy rolę pracowników w całym procesie, ale także aktywnie angażujemy ich do tej przemiany. Inwestowanie w kompetencje cyfrowe zespołów to także dowód na to, że przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z konieczności wyposażenia pracowników w umiejętności niezbędne do osiągnięcia celów w nowym, cyfrowym środowisku. Rola HR w tym procesie jest kluczowa. Odpowiada za identyfikację luki kompetencyjnej, opracowanie planów szkoleniowych i tworzenie środowiska pracy, które sprzyja ciągłemu rozwijaniu się pracowników – komentuje Lalit Gupta, Managing Director – Eastern Europe w SD Worx Poland. – Rozwiązania technologiczne dają pracownikom narzędzia, które pomagają efektywniej pracować, neutralizują braki kadrowe poprzez automatyzację, i co najważniejsze, uwalniają cenny czas, który specjaliści mogą poświęcić na bardziej strategiczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi. To inwestycja, która przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacji – dodaje Lalit.
Polska stoi HR-em
Spośród wszystkich przebadanych przedsiębiorstw to firmy znajdujące się w Polsce uzyskują najlepsze wyniki pod względem integracji narzędzi HR. 61,3 proc. organizacji międzynarodowych i 43,1 proc. krajowych w Polsce posiada w pełni zintegrowane aplikacje kadrowo-płacowe, wyprzedzając w ten sposób przedsiębiorstwa z Francji, Niemiec czy Holandii. Jedynie międzynarodowe firmy ze Szwajcarii uzyskały wyższe wyniki na poziomie 66 proc. W Polsce natomiast najwięcej organizacji – 71,7 proc. międzynarodowych i 41,8 proc. krajowych – posiada dedykowane platformy, które pozwalają na zestawianie danych płacowych z kadrowymi. Porównywalnie wysokie wyniki uzyskały tylko międzynarodowe firmy włoskie (72,8 proc.) i krajowe przedsiębiorstwa hiszpańskie (42,3 proc.). Z kolei najmniej odpowiednich platform posiadają organizacje z Niemiec, Danii czy Francji.
To dopiero początek długiej drogi
Z przeprowadzonego badania wynika, że 6 na 10 (63,4 proc.) polskich pracowników uważa swoje miejsce pracy za wystarczająco zdigitalizowane, a według 49,2 proc. ich pracodawca przywiązuje dużą wagę do doświadczeń zespołu w kontekście transformacji cyfrowej. Jednocześnie zdaniem 46,4 proc. osób pracujących w Polsce, ich organizacja wciąż ma przed sobą długą drogę do zapewnienia komfortu pracy w środowisku cyfrowym. Tylko 42,8 proc. pracowników w Polsce uważa, że ich pracodawca zapewnia odpowiednie zasoby cyfrowe do wykonywania pracy w sposób wydajny i jakościowy. Co więcej, 41,6 proc. uczestników badania przyznało, że niedostateczne wyposażenie technologiczne w pracy może być czynnikiem, który skłoni ich do zastanowienia się nad odejściem z firmy.
– Widzimy, że technologia stała się integralną częścią życia zawodowego większości pracowników w Polsce. Potwierdza to również rosnącą zależność rynku pracy od cyfrowych narzędzi i procesów. Firmy w Polsce są na dobrej drodze w tworzeniu przyszłościowego środowiska pracy. Mimo tego dostrzegamy wyzwania, które nie tylko wymagają inwestycji w transformację cyfrową, ale także zrozumienia, jak skutecznie integrować technologię w codziennych procesach, aby przyniosła ona rzeczywiste ułatwienia. Digitalizacja nie jest tylko kwestią konkurencyjności, lecz także zatrzymania talentów. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na dwa obszary: dostarczanie odpowiednich narzędzi, aby pracownicy mogli skutecznie wykonywać swoje zadania, oraz kontynuowanie procesów szkoleniowych, żeby umożliwić pracownikom pełne wykorzystanie potencjału nowych technologii – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.
O firmie SD Worx
SD Worx jest przekonany, że sukces zaczyna się od ludzi. Dobrze rozwijająca się firma nie tylko buduje potencjał pracowników, ale także przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wspólnie ze swoimi klientami SD Worx tworzy skuteczny HR, który przynosi korzyści w pracy, życiu i społeczeństwie.
Jako zaufany, wiodący europejski partner w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych dla wszystkich organizacji i pracowników, SD Worx dostarcza oprogramowanie, usługi i wiedzę specjalistyczną w zakresie płac i wynagrodzeń, zarządzania kapitałem ludzkim i zarządzania pracownikami. SD Worx ma głębokie korzenie w całej Europie i od ośmiu dekad jest liderem wraz ze swoimi klientami, dużymi i małymi pracodawcami, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, które stanowi podstawę ich sukcesu.
Około 95 000 małych i dużych organizacji w całej Europie zaufało SD Worx. Blisko 10 000 współpracowników działa w 27 krajach. SD Worx oblicza wynagrodzenia około 6 milionów pracowników i plasuje się w pierwszej piątce na świecie. W 2024 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 1,180 mld EUR.
Więcej informacji na www.sdworx.pl/pl-pl Śledź nas na Linkedin i Facebook
Kontakt dla mediów
