Czy AI wyprze kobiety z rynku pracy?
6 marca 2025

Już ponad 42 proc. firm działających w Polsce wdrożyło sztuczną inteligencję – wynika z badania Navigator przeprowadzonego przez SD Worx. Plasuje nas to w czołówce 18 objętych raportem europejskich krajów. Jednak AI to nie tylko szanse, ale i zagrożenia. Głównie dla pracowników - jedna na pięć osób obawia się, że sztuczna inteligencja może zastąpić ją w większości zawodowych zadań. Statystki wskazują, że kobiety są bardziej zagrożone niż mężczyźni utratą pracy z powodu rozwoju AI w firmach.
Z opublikowanego pod koniec 2024 roku przez Polski Instytut Ekonomiczny raportu „AI na polskim rynku pracy" wynika, że najbardziej zagrożone konkurencją ze strony sztucznej inteligencji zawody to: finansiści, prawnicy, niektórzy urzędnicy państwowi, specjaliści ds. administracji, programiści i tłumacze. Według szacunków PIE to około 3,8 mln osób, z czego aż 60 proc. czyli 2,16 mln to kobiety.
- Osobiście wierzę, że kompetencje nie mają płci, a liczą się jedynie umiejętności. Płeć nie powinna mieć znaczenia w kontekście zagrożeń ze strony AI. Niestety badania mówią coś innego. Kobiety rzadziej pracują fizycznie i statystycznie są lepiej wykształcone od mężczyzn, a to oznacza, że wykonują zawody bardziej podatne na wpływ AI. W konsekwencji, aby pozostać na rynku pracy, będą one musiały - częściej niż mężczyźni - podejmować wysiłek przekwalifikowania się, doszkalania i nauki – mówi Teresa Olszewska, Dyrektorka Zarządzająca SD Worx SAP Solutions.
Rynek oferuje wiele możliwości i nie jest to tylko rozwój umiejętności cyfrowych. AI doskonale radzi sobie z analizą danych i automatyzacją, ale nie ma empatii czy innych kompetencji emocjonalnych, bez których nie da się wykonywać zadań wymagających uważnych interakcji międzyludzkich. Trzeba więc dbać o umiejętności „miękkie”. Zdolności interpersonalne, przedsiębiorczość, skuteczność działania – to są kompetencje, którym AI nie zagrozi. A jeśli połączymy je ze znajomością AI i umiejętnością współpracy z nią, ryzyko eliminacji z rynku pracy zmaleje jeszcze bardziej.
- Moim zdaniem, największym wyzwaniem kobiet nie jest AI, tylko – niestety – silnie utrwalone stereotypy i schematy społeczne. Potwierdza to m.in. badanie „Women and AI: challenges, perceptions, and perspectives in the CEE region” przygotowane przez Women Go Tech. Według niego z powodu powszechnych stereotypów i oczekiwań społecznych, kobiety często nie doceniają swoich umiejętności technologicznych. Zniechęca to je do wchodzenia w branżę, co prowadzi do mniejszej reprezentacji kobiet w nowych technologiach i utrwalania uprzedzenia. Normy kulturowe i doświadczenia edukacyjne również kształtują samoocenę kobiet w zakresie umiejętności technologicznych. Jeśli dziewczęta nie są zachęcane do angażowania się w technologię i naukę w takim samym stopniu jak chłopcy, mogą dorastać z poczuciem mniejszej kompetencji w tych dziedzinach, niezależnie od swoich rzeczywistych zdolności. Na szczęście to samo badanie wykazuje, że ponad połowa kobiet (61 proc.) jest zainteresowana podnoszeniem swojej wiedzy na temat sztucznej inteligencji, a 41 proc. planuje się kształcić lub pracować w dziedzinach związanych ze sztuczną inteligencją. To pokazuje, że kobiety są bardzo świadome znaczenia kompetencji przyszłości i będą je doskonalić – mówi Teresa Olszewska.
Więcej informacji
Katarzyna Ginszt-Bilczuk
Head of Marketing & PR – Poland & CEE, SD Worx Poland
tel. +48 734 461 736, e-mail: katarzyna.ginszt-bilczuk@sdworx.com
Pieter Goetgebuer
Kierownik ds. PR i komunikacji korporacyjnej, SD Worx
tel. +32 (0)3 201 76 68/ tel. Kom. +32 (0)497 45 36 73
pieter.goetgebuer@sdworx.com
O firmie SD Worx
SD Worx jest przekonany, że sukces zaczyna się od ludzi. Dobrze rozwijająca się firma nie tylko buduje potencjał pracowników, ale także przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wspólnie ze swoimi klientami SD Worx tworzy skuteczny HR, który przynosi korzyści w pracy, życiu i społeczeństwie.
Jako zaufany, wiodący europejski partner w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych dla wszystkich organizacji i pracowników, SD Worx dostarcza oprogramowanie, usługi i wiedzę specjalistyczną w zakresie płac i wynagrodzeń, zarządzania kapitałem ludzkim i zarządzania pracownikami. SD Worx ma głębokie korzenie w całej Europie i od ośmiu dekad jest liderem wraz ze swoimi klientami, dużymi i małymi pracodawcami, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, które stanowi podstawę ich sukcesu.
Około 95 000 małych i dużych organizacji w całej Europie zaufało SD Worx. Blisko 10 000 współpracowników działa w 27 krajach. SD Worx oblicza wynagrodzenia około 6 milionów pracowników i plasuje się w pierwszej piątce na świecie. W 2024 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 1,180 mld EUR.
Więcej informacji na www.sdworx.pl/pl-pl Śledź nas na Linkedin i Facebook
Kontakt dla mediów
