1. Home>
  2. O nas>
  3. Informacje Prasowe>

72% Europejczyków: Praca zdalna korzystna dla równowagi

W dzisiejszych czasach niewłaściwa równowaga między pracą a życiem prywatnym jest jednym z głównych powodów, dla których pracownicy odchodzą z organizacji

72% europejskich pracowników uważa, że praca zdalna przynosi korzyści dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

72% europejskich pracowników uważa, że praca zdalna zapewnia lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Obecnie 27% europejskich pracowników regularnie pracuje z domu. Odpowiada to średnio 3,1 dniom w tygodniu. Przed pandemią COVID-19, 16% pracowników pracowało zdalnie, co wówczas oznaczało średnio 2,6 dnia tygodniowo pracy zdalnej. Taki trend pokazujá wyniki europejskiego badania 4 371 firm przeprowadzonego przez wiodącego europejskiego dostawcę usług kadrowo-płacowych SD Worx.

Dla nieco ponad siedmiu na dziesięciu pracowników praca zdalna pozwala na lepszą równowagę między pracą a życiem prywatnym. Zgadzają się z tym zwłaszcza pracownicy z Francji (80%), Niemiec (80%) i Belgii (79%). Nadszedł najwyższy czas, aby skupić się na najnowszych spostrzeżeniach, trendach i wyzwaniach związanych z pracą zdalną. Dobra równowaga między pracą a życiem prywatnym jest nie tylko uważana za najważniejszą zaletę pracy zdalnej, ale jest również jednym z głównych powodów, dla których pracownicy pozostają u swojego pracodawcy.

    Większość pracowników uważa, że praca zdalna przyczynia się do większej wydajności

    66% pracowników uważa, że praca zdalna oferuje więcej korzyści niż wad. Zdecydowanymi zwolennikami w tym względzie są w szczególności pracownicy z Finlandii (74%), Niemiec (73%) i Wielkiej Brytanii (72%).

    Ponadto większość europejskich pracowników (61%) uważa, że praca zdalna przyczynia się do zwiększenia indywidualnej wydajności. Prym wiodą tu pracownicy francuscy (69%), a następnie belgijscy (66%) i niemieccy (64%). Nieco ponad połowa pracowników europejskich (52%) wskazała, że praca zdalna przyczynia się również do większej wydajności podczas pracy z innymi osobami. W szczególności dla pracowników brytyjskich (60%), belgijskich (60%) i francuskich (58%) telepraca nie musi być przeszkodą dla produktywności zespołu.

    Praca zdalna nadal wiąże się z pewnymi wyzwaniami. 63% respondentów wskazało, że jest mniej pracowników skłonnych do zgłaszania choroby w przypadku telepracy - co jest zauważalne głównie wśród pracowników ze Szwecji (72%), Wielkiej Brytanii (69%) i Włoch (67%). Prawie połowa badanych twierdzi również, że pracuje więcej godzin w ciągu dnia, gdy pracuje zdalnie. Dotyczy to przede wszystkim pracowników francuskich (58%), włoskich (55%) i belgijskich (54%), natomiast praca po godzinach w przypadku pracy zdalnej w mniejszym stopniu dotyczy pracowników holenderskich (44%), niemieckich (43%) i szwedzkich (38%).

      Europejscy pracownicy chcieliby pracować zdalnie od dwóch do trzech dni w tygodniu, ale brakuje im kontaktu ze współpracownikami

      W przypadku czterech na dziesięciu europejskich pracowników charakter ich pracy pozwala na pracę zdalną, a połowa badanych preferuje dwa do trzech dni w tygodniu. Dla 15%, praca zdalna jeden dzień w tygodniu jest wystarczająca, a nieco poniżej 8% chce wrócić do pracy w biurze w pełnym wymiarze godzin. Z drugiej strony, prawie 14% stwierdziło, że chciałoby pracować zdalnie w pełnym wymiarze godzin, przy czym najsilniejsze poparcie dla tego rozwiązania wykazują pracownicy z Hiszpanii (26%), Finlandii (22%) i Wielkiej Brytanii (21%). Najbardziej popularnym dniem na telepracę wydaje się być piątek (30%), następnie poniedziałek (24%) i środa (16%).

      Wyniki badania pokazują niezwykły kontrast: chociaż 50% wskazało, że wolałoby pracować z domu dwa lub trzy dni w tygodniu, średnio 46% respondentów uważa, że ważne jest, aby widzieć kolegów w miejscu pracy przez pięć dni w tygodniu. Pokazuje to, że pracownicy nadal zmagają się ze znalezieniem kompromisu pomiędzy oczekiwaną liczbą dni pracy w domu a liczbą dni potrzebnych do utrzymania kontaktu z kolegami w miejscu pracy.

        Jeden na trzech pracowników chciałby otrzymać wskazówki dotyczące pracy zdalnej

        Regularna praca w domu jest zjawiskiem nowym, które na dużą skalę zaobserwowano dopiero przy okazji pandemii COVID-19. W związku z tym nadal istnieje pewne zapotrzebowanie na wskazówki i porady. Przykładowo, jeden na trzech pracowników (29%) wskazał, że jest otwarty na otrzymywanie większej ilości wskazówek dotyczących pracy zdalnej w swojej organizacji, przy czym Hiszpania (40%), Włochy (34%) i Norwegia (33%) znajdują się na szczycie listy. Nawiasem mówiąc, zapotrzebowanie na wskazówki jest bardziej powszechne wśród menedżerów (35%) niż osób niebędących menedżerami (25%).

          Praca w domu lub innym miejscu prowadzi do większej swobody w zarządzaniu równowagą między życiem zawodowym a prywatnym, a jednocześnie, pracownicy stają przed wyzwaniami związanymi z właściwym zdefiniowaniem swojej pracy. Dane dotyczące produktywności pokazują, że pracownicy wciąż są podzieleni w kwestii wpływu telepracy. Nie każdy radzi sobie z nią w ten sam sposób" - mówi Bruce Fecheyr-Lippens, Chief People Officer w SD Worx. "Zalecamy opracowanie polityki telepracy w oparciu o trzy filary: produktywność, kontakt i kompetencje. Należy pamiętać, że w przypadku jednostki i zespołu każdy jest inny. Jako organizacja przyjrzyj się, które grupy odnoszą korzyści z pracy zdalnej pod względem produktywności oraz w jakim stopniu pracownicy i menedżerowie posiadają odpowiednie umiejętności, aby poradzić sobie z telepracą. Nie należy lekceważyć potrzeby kontaktu ze współpracownikami, gdyż dobry kontakt zapewnia większe zaangażowanie w organizację. Uzgodnienia dotyczące sposobu utrzymywania kontaktu ze współpracownikami - co robicie za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości lub jak często konsultujecie się telefonicznie - są niezbędne w organizowaniu pracy w taki sposób, aby można było nią zarządzać.
          Bruce Lippens

          Bruce Fecheyr-Lippens

          Chief People Officer

          SD Worx

          O badaniu

          W kontekście walki o talenty, na zlecenie SD Worx, iVox przeprowadził badanie na temat tego, jak europejscy pracodawcy starają się przyciągnąć pracowników. Badanie koncentrowało się na działaniach związanych z pozyskiwaniem pracowników w kontekście walki o talenty oraz na tym, czego pracownicy szukają u pracodawcy. Badanie obejmowało siedem obszarów, na których pracodawcy mogą się skupić: dobrostan i HR skoncentrowany na pracownikach, elastyczna organizacja pracy, benefity płacowe, inspirująca i zachęcająca kultura firmy, środowisko pracy, zarządzanie talentami dla zrównoważonej kariery oraz rekrutacja. Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2022 roku w Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Łącznie przebadano 4 371 firm. Próba jest reprezentatywna dla specyficznych lokalnych rynków pracy i ma taki sam podział pod względem wielkości firmy dla każdego z krajów.

            O firmie SD Worx

            SD Worx jest przekonany, że sukces zaczyna się od ludzi. Dobrze rozwijająca się firma nie tylko buduje potencjał pracowników, ale także przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wspólnie ze swoimi klientami SD Worx tworzy skuteczny HR, który przynosi korzyści w pracy, życiu i społeczeństwie. 

            Jako zaufany, wiodący europejski partner w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych dla wszystkich organizacji i pracowników, SD Worx dostarcza oprogramowanie, usługi i wiedzę specjalistyczną w zakresie płac i wynagrodzeń, zarządzania kapitałem ludzkim i zarządzania pracownikami. SD Worx ma głębokie korzenie w całej Europie i od ośmiu dekad jest liderem wraz ze swoimi klientami, dużymi i małymi pracodawcami, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, które stanowi podstawę ich sukcesu. 

            Około 95 000 małych i dużych organizacji w całej Europie zaufało SD Worx. Blisko 10 000 współpracowników działa w 27 krajach. SD Worx oblicza wynagrodzenia około 6 milionów pracowników i plasuje się w pierwszej piątce na świecie. W 2024 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 1,180 mld EUR.  

            Więcej informacji na www.sdworx.pl/pl-pl Śledź nas na Linkedin i Facebook 

            Kontakt dla mediów

            Katarzyna Ginszt-Bilczuk
            Katarzyna Ginszt-Bilczuk Head of Marketing & PR