Polski pracownik otwarcie o zarobkach i podwyżkach
26 kwietnia 2023

W Polsce co drugi pracownik (50 proc.) nie ma problemu z otwartym dzieleniem się informacjami na temat zawartości swojego pakietu wynagrodzeń. 23 proc. woli jednak zachować te informacje dla siebie. Pod względem otwartości w mówieniu o zarobkach, Polaków wyprzedzają tylko Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.) – wynika z międzynarodowego badania, obejmującego 16 tys. pracowników w 16 krajach, przeprowadzonego przez SD Worx, jednego z kluczowych dostawców usług kadrowo-płacowych.
Otwarta komunikacja na temat wynagrodzeń i osobistych pakietów benefitów staje się coraz ważniejsza zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Konkurencja na rynku pracy oraz rosnący nacisk na indywidualność i dobre samopoczucie pracowników prowadzą do coraz bardziej elastycznego systemu wynagrodzeń. Pracownicy częściej poszukują spersonalizowanego pakietu benefitów, który odpowiada ich aktualnym oczekiwaniom finansowym i pozycji życiowej, a także przyczynia się do zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Transparentność nową przewagą konkurencyjną
Rośnie również zapotrzebowanie na transparentność w tym obszarze – nie tylko na poziomie legislacyjnym i postanowień UE, ale również w odczuciach i potrzebach pracowników. Już ponad połowa (50 proc.) badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Taką politykę realizują przede wszystkim polskie i angielskie firmy (61 proc.). Tylko 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.
Z perspektywy pracowniczej, otwartość w zakresie wysokości wynagrodzeń najłatwiej przychodzi Chorwatom (59 proc.), Hiszpanom (55 proc.) i Polakom (50 proc.). Czterech na dziesięciu pracowników (42 proc.) w Polsce wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. W badaniu SD Worx wyższe wyniki odnotowano tylko w Chorwacji (46 proc.). Co istotne, największym wzywaniem dla pracowników jest często złożoność samego paska wynagrodzeń. W Polsce średnio tylko 64 proc. pracowników twierdzi, że w pełni rozumie swój odcinek wypłaty.
– W obliczu dużej konkurencji na rynku pracy pracownicy oczekują od pracodawców przede wszystkim szczerości i zaufania. Coraz częściej o przewadze firm decydują wartości, jakie reprezentuje dana organizacja. Z tego też względu działy HR muszą skupić się na wypracowaniu transparentnych i zrozumiałych dla wszystkich pracowników regulaminów dot. płac, a także jasnym i przejrzystym przyznawaniu benefitów pracowniczych. Nie bez znaczenia jest również punktualność i poprawność wynagrodzeń. Pracodawcy nie mogą pozwalać sobie na pomyłki w tym obszarze – komentuje Paulina Zasempa, HR Manager w SD Worx Poland.
Jak możesz wybrać, to wybierasz pieniądze
Oferowanie zróżnicowanych pakietów wynagrodzeń jest kluczowe dla motywowania, zatrzymywania i przyciągania nowych talentów. Podczas gdy niektórzy pracownicy chętnie wybiorą więcej dni urlopu, inni zdecydują się na bonusy finansowe. Zgodnie z badaniem SD Worx, liczba i skład świadczeń dodatkowych różni się w zależności od kraju i firmy. W podziale na kraje, możliwość stworzenia własnego pakietu świadczeń w ramach określonego budżetu mają głównie pracownicy z Irlandii (44 proc.), następnie z Wielkiej Brytanii (33 proc.), Polski (30 proc.) i Włoch (27 proc.).
Natomiast najczęściej wykorzystywanym świadczeniem w Europie jest dodatek na wydatki ogólne, który jest włączony do pakietu płacowego dla 40 proc. badanych pracowników. Kolejne w tym zestawieniu są: dodatkowe ubezpieczenie społeczne (38 proc.) i świadczenia związane z wypoczynkiem (36 proc.). Polscy pracodawcy są liderami wśród krajów europejskich pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.). Nie zmienia to jednak faktu, że najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). Co więcej, polscy pracownicy (52 proc.) wskazali najczęściej, że chcieliby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń.
– Kompleksowy, spersonalizowany pakiet wynagrodzeń jest świetnym sposobem pokazania pracownikowi, że firmie na nim zależy i że chce go docenić. Dane naszego badania wskazują jednak jednoznacznie, że Polacy najbardziej oczekują bonifikat finansowych. Co więcej, nie boją się otwarcie o tym mówić. W czasach rosnącej inflacji jest to tym bardziej ważne, zwłaszcza z perspektywy pracodawcy, który nie chce stracić utalentowanego pracownika na rzecz lepiej płacącej konkurencji. Aby temu zapobiec, wymagane jest wprowadzenie w firmie otwartej i przejrzystej komunikacji, która pozwoli obu stronom – pracodawcy i pracownikowi – na przedstawienie swoich potrzeb. Nie dojdzie jednak do tego, jeśli pracownicy nie będą mieli stałego dostępu do swojego paska wynagrodzeń – podsumowuje Paulina Zasempa.
O firmie SD Worx
SD Worx jest przekonany, że sukces zaczyna się od ludzi. Dobrze rozwijająca się firma nie tylko buduje potencjał pracowników, ale także przyczynia się do rozwoju społeczeństwa. Wspólnie ze swoimi klientami SD Worx tworzy skuteczny HR, który przynosi korzyści w pracy, życiu i społeczeństwie.
Jako zaufany, wiodący europejski partner w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych dla wszystkich organizacji i pracowników, SD Worx dostarcza oprogramowanie, usługi i wiedzę specjalistyczną w zakresie płac i wynagrodzeń, zarządzania kapitałem ludzkim i zarządzania pracownikami. SD Worx ma głębokie korzenie w całej Europie i od ośmiu dekad jest liderem wraz ze swoimi klientami, dużymi i małymi pracodawcami, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników, które stanowi podstawę ich sukcesu.
Około 95 000 małych i dużych organizacji w całej Europie zaufało SD Worx. Blisko 10 000 współpracowników działa w 27 krajach. SD Worx oblicza wynagrodzenia około 6 milionów pracowników i plasuje się w pierwszej piątce na świecie. W 2024 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 1,180 mld EUR.
Więcej informacji na www.sdworx.pl/pl-pl Śledź nas na Linkedin i Facebook
Kontakt dla mediów
