Zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy pracodawca zatrudnia pracownika za wynagrodzeniem. Według art. 85 § 2 k.p. pracodawca musi ustalić stały termin wypłaty wynagrodzenia za pracę tak, aby wypadał nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.
Precyzyjny termin, np. „pierwszy dzień roboczy miesiąca” lub „dziesiąty dzień kalendarzowy miesiąca” należy uwzględnić w regulaminie wynagradzania bądź innym akcie wewnątrzzakładowym, który jest dostępny w formie elektronicznej albo papierowej dla pracowników. Art. 29 § 3 pkt 1 lit. m k.p. podaje, że pracodawca, który nie jest zobowiązany do stworzenia wspomnianego regulaminu, musi wpisać czas, częstotliwość, miejsce i termin wypłaty wynagrodzenia do informacji o warunkach zatrudnienia.
Jeśli termin wypłaty wynagrodzenia wypada w dzień wolny od pracy, np. sobotę, niedzielę czy święto, pracodawca musi zlecić wypłatę w dniu poprzedzającym tak, aby pracownik otrzymał przelew z wynagrodzeniem przed weekendem lub świętem. Płatność gotówką do rąk własnych pracownika jest możliwa wyłącznie na jego wniosek.